چکیده:
مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) از جمله راهکارهای مؤثر در ارتقای رقابتپذیری و توسعه پایدار قلمداد میگردد. امروزه مدیران سازمانها نیازمند کسب اطلاع در خصوص سطح کیفیت محصولات و خدماتشان در سازمانهایشان هستند. TQM در اقتصاد روبه رشد ایران یکی از قویترین ابزارها و بهترین راهکارها برای مقابله با مسائل پیشروی سازمانها در محیطهای رقابتی است. هدف اصلی پژوهش حاضر ارزیابی و تحلیل شکاف با توجه به شاخصهایTQM در پالایشگاه گاز فجر جم است. بدینمنظور نخست دادهها از 6 نفر از مدیران و خبرگان پالایشگاه گاز فجر جم گردآوری و میزان اهمیت هر یک از شاخصهای TQM با استفاده از تکنیک نوین و بسیار کارای BWM محاسبه شد؛ سپس با به کارگیری تکنیک FAHP وضع نسبی هر یک از شاخصهای TQM نسبت به شاخصهای دیگر در پالایشگاه گاز فجر جم اندازهگیری شد. در خاتمه نیز شکاف میان وضعیت ایدهآل و وضعیت کنونی هر یک از شاخصهای TQM نسبت به یکدیگر در پالایشگاه گاز فجر جم با استفاده از تکنیک IPMA مورد ارزیابی و تحلیل قرارگرفته و استراتژیهایی برای کاهش یا از بین بردن شکافهای موجود ارائه شد.
Total Quality Management (TQM) is considered as one of the effective solutions for improving competitiveness and sustainable development. Managers need to be aware of the TQM level in their organizations. In the growing economy of Iran, TQM is one of the strongest tools and best solutions for solving problems faced by organizations in this competitive environment. The main aim of this research is to evaluate and TQM based gap analysis at Fajr Jam Gas Refinery. To this end, at first data were collected from 6 managers and experts of Fajr Jam Gas Refinery, and importance of TQM criteria, using new and efficient technique of BWM, was calculated. Then, using FAHP technique, the relative situation of each of the TQM criteria with respect to other criteria at Fajr Jam Gas refinery was measured. Finally, the gap between the ideal and current situation of each TQM criteria respect to each other at the Fajr Jam Gas Refinery using IPMA technique was analyzed, and some strategies to reduce or eliminate existing gaps were presented.
خلاصه ماشینی:
در خاتمه نیز شکاف میان وضعیت ایدهآل و وضعیت کنونی هر یک از شاخصهای TQM نسبت به یکدیگر در پالایشگاه گاز فجر جم با استفاده از تکنیک IPMA مورد ارزیابی و تحلیل قرارگرفته و استراتژیهایی برای کاهش یا از بین بردن شکافهای موجود ارائه شد.
پس از تعیین میزان اهمیت هر یک از شاخصها با استفاده از تکنیک BWM وضع نسبی هر یک از شاخصهای TQM نسبت به شاخصهای دیگر در پالایشگاه گاز فجر جم با استفاده از تکنیک FAHP اندازهگیری و پس از تعیین شکاف با استفاده از تکنیک IPMA براساس موقعیت هر یک از شاخصها در ماتریس اهمیت- عملکرد، راهبردهایی برای از بین بردن شکافهای موجود ارائه شده است.
ربانی و همکاران (2013) با مروری بر 76 مقاله در حوزه TQM معیارهای حمایت مدیریت عالی، مسئولیتپذیری اجتماعی، برنامهریزی استراتژیک، بازخورد و رضایت مشتریان، کیفیت اطلاعات و عملکرد، مدیریت منابع انسانی، آموزش، مشارکت کارکنان، رضایت کارکنان، توانمندسازی کارکنان، سیستم شناسایی و پاداش، کنترل فرآیند و محصولات، مدیریت تأمینکننده، طراحی خدمات، بهبود مستمر، تضمین کیفیت، فرهنگ کیفیت، سیستمهای کیفیت و انعطافپذیری را به عنوان عوامل مؤثر بر کیفیت محصولات و خدمات شناسایی و سپس اقدام به رتبهبندی این معیارها با استفاده از تکنیک ANP فازی کردند.
در پژوهش حاضر ارزیابی و تحلیل شکاف میان وضعیت ایدهآل شاخصهای TQM و وضعیت نسبی این معیارها نسبت به یکدیگر با روش تلفیقی BWM- FAHP- IPMA در پالایشگاه گاز فجر جم مد نظر بوده است.
به تصویر صفحه مراجعه شود - محاسبه نرخ ناسازگاری به روش گوگوس و بوچر در پژوهش حاضر به منظور بررسی سازگاری مقایسات در تکنیک FAHP از روش گوگوس و بوچر استفاده شده است.