چکیده:
مقدمه : هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش یادگیری مستقل بر عملکرد تحصیلی در داش آموزان مبتلا بـه اخـتلال کم توجهی – بیش فعالی بود.
روش : روش پژوهش آزمایشـی بـا طـرح پـی آزمـون – پـس آزمـون بـا گـروه کنتـرل و جامعـه آمـاری شـامل کلیـه دانش آموزان پسر ١٠ تا ١٢ سال مبتلا بـه اخـتلال کـم تـوجهی – بـی فعـالی شهرسـتان شهرضـا در نـیم سـال دوم سـال تحصیلی ٩٣-٩٤ بود. نمونه پژوهش شامل ٣٠ دانش آموز بـا میـانگین سـنی (١١ سـال ) بـود کـه بـر اسـاس مـلاکهـای تشخیصی 5-DSM تشخیص اختلال کم تـوجهی – بـیش فعـالی دریافـت کـرده بودنـد؛ نمونـه هـا بـا روش نمونـه گیـری خوشه ای چندمرحلـه ای انتخـاب شـدند. پرسشـنامه کـانرز فـرم والـد و معلـم بـرای انـدازه گیـری علائـم کـم تـوجهی –
بیش فعالی و برای بررسی عملکرد تحصیلی از پرسشنامه مقیاس درجه بندی عملکرد تحصیلی استفاده شد. تحلیـل داده هـا به وسیله آزمون تحلیل کوواریانس یک متغیره انجام شد.
نتایج : نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنتـرل در عملکـرد تحصـیلی و زیرمقیـاس هـای آن شـامل موفقیت تحصیلی، تولید تحصیلی و کنترل تکانه پس از آموزش یادگیری مستقل ، تفـاوت معنـادار (0.01=p)
وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری: آموزش یادگیری مستقل می تواند منجر به بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان مبتلا بـه اختلال کم توجهی – بیش فعالی شود و به عنوان روشی برای بهبود عملکرد تحصیلی آن ها مورد اسـتفاده قـرار گیرد.
Introduction: The objective of the present study is to investigate the effect of training the independent learning program on the Academic Performance in students suffering from attention-deficit hyperactivity disorder.
Method: The research design was quasi-experimental with pretest/posttest and the control group. the population included all male students aged at 10 to 12 years old suffering from attention-deficit hyperactivity disorder in Shahreza Township in the second semester of the academic year 2014-1015. The sample size included 30 students with average age 11 years old who were received the diagnosis of attention-deficit hyperactivity disorder based on the DSM-5 diagnostic criteria. Participants were selected using the stratified random sampling method. Research instruments included Connors Parent-Teacher Questionnaire for measuring symptoms of attention-deficit hyperactivity and the Academic Performance Rating Scale (APRS) for investigating the Academic Productivity and Impulse control. Data analysis was conducted by ANCOVA.
Result: There was significant difference (p<0.01) between the two control and experimental groups in terms of the Academic Performance and and Subscales are : Academic Success, Academic Productivity, Impulse control after training independent learning.
Discussion and conculusion: training independent learning can result in improving result in improving academic performance in students with attention-deficit hyperactivity disorder and it applies as a method to improve education performance.