چکیده:
مقدمه : هدف این پژوهش ، بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و موفقیت علمی دانش پژوهان جوان بوده است .
روش : طرح پژوهش در این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و پی بین بوده است . تعداد ١٦٤ نفر (١١٩پسر و ٤٥ دختر) دانش پژوه در باشگاه دانش پژوهان جوان به روش سرشماری در تابستان ٩٠ در پژوهش شرکت کردند. مقیاس شخصیتی ٥ عاملی نئو و مقیاس راهبردهای انگیزشی - یادگیری ینتریچ توسط شرکت کنندگان تکمیل گردید. میزان موفقیت علمی نیز بر اساس نوع مدال (طلا، نقره و برنز) کسب شده اندازه گیری شد. برای تحلیل داده ها با کمک «اس .
پی. اس . اس .» از شاخص ها و روش های آماری شامل میانگین ، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل تشخیص استفاده شد.
نتایج : نتایج پژوهش نشــان داد که بین ویژگی های شــخصــیتی با بعضــی از مولفه های راهبرهای انگیزشــی - یادگیری همبســـتگی وجود دارد (0.05>p) و (0.01>p). نتایج تحلیل واریانس یک طرفه نشـــان داد بین متغیرهای «وظیفه شناسی»، «کمک طلبی» و «ارزش گذاری نسبت به هدف » با موفقیت علمی تفاوت معناداری وجود دارد (0.05>p). همچنین نتایج تحلیل تشخیص نشان داد از بین کلیه متغیرهای پیش بین ، «وظیفه شناسی»،
«سازگاری» و «خود نظم دهی فراشناختی» با توان بیشتری میزان موفقیت علمی و کسب نوع مدال را پیش بینی نموده اســت . درمجموع متغیرهای پیش بین توانســته اند ٥٤.٦ درصــد از واریانس موفقیت علمی (کســب مدال طلا، نقره یا برنز) را پیش بینی نمایند.
بحث و نتیجه گیری: بر اســاس یافته های این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که ویژگیهای شــخصــیتی با بسیاری از راهبردهای خودتنظیمی یادگیری همبستگی دارد و بعضی از ویژگیهای شخ صیتی و راهبردهای خودتنظیمی یادگیری میتوانند میزان موفقیت علمی دانش پژوهان را پیش بینی نمایند. لذا توجه به ســلامت ویژگی های شخصیتی و تقویت مهارت های یادگیری - انگیزشی برای کمک در ارتقای علمی دانش آموزان و دانش پژوهان توصیه میگردد.
Introduction: The concept of scientific success is attended to exploration of educational condition with emphasis on attitude, personality characters, and self-regulating learning strategies. The aim of this research was to study the personality characteristics, self-regulating learning strategies and scientific success of students.
Method: In this descriptive correlation study, 283(206 boys, 77girls) students with census method were participated in this study in year 90.finaly, 164(119 boys, 45 girls) students were entered statistical analysis. All of the participants were asked to complete the NEO personality inventory (NEO-FFI) and the motivational-learning strategies questionnaire (MSLQ). The rate of scientific success was measured based on type of medal, too. Analysis of a data involved both this descriptive and inferential statistics including means, standard deviation Pearson's correlation coefficient and descrimenent analysis.
Results: the result revealed that there were correlation between personality characteristics and many self-regulating learning strategies subscales (p<0.05, p<0.01). The results of one-way variance analysis revealed that there were significant different between variables, conscientiousness, help, value for goal with scientific success (p<0.05). The results descrimenent analysis revealed that variables of conscientiousness, adjustment, meta-cognition self regulation were predicted scientific success and type of medal more than others. All of these prevention variables have prevented 54.6 percent of variance of academic success.
Conclusion: based on the results of this research, personality characteristics have correlate with many of many self-regulating learning strategies. Many of personality characteristics and many self-regulating learning strategies can predict the rate of scientific success of students.