چکیده:
ﺳـﻠﻔﯿﻪ وﻫﺎﺑﯿﺖ و در راس آﻧﻬﺎ اﺑﻦﺗﯿﻤﯿﻪ و ﭘﯿﺮواﻧﺶ، ﺑﻨﺎﻫﺎ و ﺑﺎرﮔﺎهﻫﺎی ﺳــﺎﺧﺘﻪ ﺷــﺪه ﺑﺮ روی ﻗﺒﻮر را از ﻧﺸـﺎﻧﻪﻫﺎی ﮐﻔﺮ و ﺷﺮک ﻣﯽداﻧﻨﺪ؛ ﺑﺪﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﻗﺒﻮر اﻧﺒﯿﺎء و ﺻﺎﻟﺤﺎن را ﺑﻪ ﺑﺖﻫﺎی ﻣﺸــﺮﮐﺎن ﺗﺸــﺒﯿﻪ و ﺣﻀــﻮر ﻣسـﻠﻤﺎﻧﺎن در ﭼﻨﯿﻦ ﻣﺸــﺎﻫﺪی را ﻋﺒﺎدت آﻧﺎن ﺑﺮ ﻣﯽﺷــﻤﺎرﻧﺪ. ﺷــﻮﮐﺎﻧﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ ﺗﺄﺛﯿﺮﭘﺬﯾﺮی از وﻫﺎﺑﯿﺖ، ﺳﺎﺧﺖ ﮔﻨﺒﺪ و ﺑﺎرﮔﺎه ﺑﺮ روی ﻗﺒﻮر را ﺣﺮام و ﺑﺪﻋﺖ ﻣﯽداﻧﺪ. وی ﺳﺎﺧﺖ ﮔﻨﺒﺪ و ﺑﺎرﮔﺎه را ﻓﺘﻨﻪای ﺑﺰرگ ﺑﺮای ﮔﻤﺮاه ﮐﺮدن اﻣﺖ اﺳﻼﻣﯽ و ﻧﯿﺮﻧﮓ ﺧﻄﺮﻧﺎک از ﺳﻮی ﺷﯿﻄﺎن ﺑﺮای ﻣﻨﺤﺮف ﮐﺮدن ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﻣﯽداﻧﺪ. وی ﺑﺮای اﺛﺒﺎت ﻣﺪﻋﺎی ﺧﻮد ﺑﻪ ادﻟﻪای ﻣﺎﻧﻨﺪ اﺗﻔﺎق اﻣﺖ، رواﯾﺎت و وﻗﻮع در ﺷـﺮک اﺳـﺘﻨﺎد ﻣﯽﮐﻨﺪ. اﯾﻦ ﻧﻮﺷـﺘﺎر ﺑﻪ ﺑﺮرﺳـﯽ و ﻧﻘﺪ ادﻟﻪ ﺷـــﻮﮐﺎﻧﯽ در ﻣﺴـﺄﻟﻪ ﺳـــﺎﺧﺖ ﮔﻨﺒﺪ و ﺑﺎرﮔﺎه ﻣﯽﭘﺮدازد.
خلاصه ماشینی:
بسی جای تعجب است که شوکانی میگوید: این استدلال (جواز ساخت گنبد و بارگاه بر قبور فضلا و پادشاهان به سیره مسلمین) ممنوع است؛ زیرا تمام علمای اسلام در هر عصر و زمانی روایات پیامبر ( مبنی بر ملعون بودن مرتکبان این کار را روایت کردهاند...
با وجود چنین فتاوایی چگونه اجماع ادعایی شوکانی منعقد میشود؟ شوکانی و سیره مسلمانان شوکانی در رد کلام کسانی که برای جواز ساخت گنبد و بارگاه بر قبور فضلا و پادشاهان به سیره مسلمانان استدلال کردند و کسی منکر سیره آنان نشده است، میگوید: این استدلال ممنوع است؛ زیرا تمام علمای اسلام در هر عصر و زمانی روایات پیامبر ( مبنی بر ملعون بودن مرتکبان این کار را روایت کردهاند...
پس چگونه گفته میشود مسلمانان این عمل را رد نکرده اند؟ نقد این ادعا) با مراجعه به تاریخ مسلمانان از زمان صحابه تا کنون دریافته میشود که سیره عملی آنان در طول تاریخ، ساخت گنبد و بارگاه بوده است، بر روی قبور صحابه، تابعین، ائمه و بزرگان دین، قبه و بارگاه میساختند و مورد اعتراض هیچ یک از صحابه و تابعین تا این زمان واقع نشده است، تا جایی که حاکم نیشابوری پس از نقل روایت جابر مینویسد: «علما و مسلمانان به این روایت عمل نکردند و بر قبور بزرگان و علما از شرق تا غرب کشورهای اسلامی نوشتههایی وجود دارد و مسلمانان نسل به نسل این گونه عمل مطلب اشاره میکند و میگوید: «آنچه که در قبور و مشاهد متبرکه صورت میگیرد، احترام به صاحب قبر است نه عبادت و پرستش».