چکیده:
حفظ جان انسانها از اهم مصالحی است که شارع و عقلا بدان اهتمام و توجه دارند. هر سلاحی که حفظ جان انسانها را به خطر اندازد و موجب کشتار جمعی انسانها شود، خطری برای امنیت جانی و مالی انسانها محسوب شده و بهکارگیری آن منع گردیده است. در این تحقیق با هدف روشن کردن مبانی و ادله حرمت بهکارگیری سلاح کشتار جمعی در فقه و قوانین وضع شده در فضای بینالمللی، حکم بهکارگیری این سلاح در دو منبع مذکور به دست آمده است. مشهور فقها قائل به حرمت بهکارگیری سلاحهای کشتار جمعی شدهاند. عدهای نیز قائل به کراهت استفاده از سم در جنگ گردیدهاند. در منابع حقوق بینالملل مانند معاهده NPT، منشور ملل متحد و رای مشورتی دیوان بینالمللی دادگستری در سال 1996، دلیلی صریح در منع بهکارگیری سلاح کشتار جمعی وجود نداشته و استفاده از این نوع سلاح برای دفاع مشروع از کشور مجاز شمرده شده است.
خلاصه ماشینی:
در منابع حقوق بین الملل مانند معاهده NPT، منشور ملل متحد و رای مشورتی دیوان بین المللی دادگستری در سال ۱۹۹۶، دلیلی صریح در منع به کارگیری سلاح کشتار جمعی وجود نداشته و استفاده از این نوع سلاح برای دفاع مشروع از کشور مجاز شمرده شده است .
لذا استفاده از سلاح هسته ای که علاوه بر هدف مورد نظر، بسیاری از افراد دیگر را متضرر و نابود میکند، از مصادیق قتل انسان های بیگناه است و این موضوع با مصلحت حفظ جان که برای شارع اهمیت بسیار زیادی دارد، مخالف است .
حر عاملی حر عاملی، محمد بن حسن ، وسائل الشیعه ، قم ، مؤسسه آل البیت علیهم السلام ، ج ١٥، ١٤٠٩ ق ، ص ٦٢؛ فیض کاشانی، محمد محسن ابن شاه مرتضی، الوافی، اصفهان ، کتابخانه امام امیر المؤمنین علی (ع )، ج ١٥، ١٤٠٦ق ، ص ٩٧؛ اصفهانی، محمد باقر بن محمد تقی (مجلسی دوم )، ملاذ الأخیار فی فهم تهذیب الأخبار، قم ، انتشارات کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، ج ١٨، ١٤٠٦ق ، ص ٣٥٢؛ محدث نوری، میرزا حسین ، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ، بیروت ، مؤسسه آل البیت علیهم السلام ، ج ١١، ١٤٠٨ ق ، ص ٤٢.
البته با استناد به قواعدی مانند قاعده تفکیک و منع درد و رنج زائد و قاعده تناسب که در حقوق بین الملل پذیرفته شده است ، میتوان از این منظر نیز قائل به منع به کارگیری سلاح های هسته ای و کشتار جمعی شد.