چکیده:
هدف کلی از پژوهش حاضر، سنجش مولفههای اثرگذار بر دلبستگی به مکان و تبیین معناداری یا عدم معناداری آنها در محل ههای منتخبی از شهر تهران است. این تحقیق با تبیین شاخ صهای اثرگذار بر دلبستگی به مکان که دربرگیرنده هویت مکان، وابستگیبه مکان و پیوندهای اجتماعی است، به اندازه گیری و مقایسه آنها پرداخته است. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی بوده و داد هها باتوزیع 475 پرسش نامه در میان نوجوانان رده سنی 12 تا 16 ساله از میان محل ههای الهیه، نارمک، هاشمی و یافت آباد که به روشطبق های سیستماتیک انتخاب شده بودند، گردآوری شد. درمجموع نتایج آزمون Tukey نشان داد که ازنظر شاخص دلبستگی، دومحله یافت آباد و هاشمی در یک خوشه و محل ههای نارمک و الهیه در خوشه دیگری قرار گرفتند به گونه ای که نوجوانان دو محلهنارمک و الهیه به طرز معناداری نسبت به نوجوانان دو محله یافت آباد و هاشمی دلبستگی بیشتری به محل هشان داشتند.
Place attachment is the complex and multi-level concept that people with emotional ties to a specified location,
is defined as part of Place. Sense of place attachment is the cognitive and emotional link between human and the
environment that is rooted in the individual's characteristics and past experiences, So this feeling is caused the
spaces inverted to place with sensory attributes and specific behaviors for the people.
This article clarify the factors affecting the place attachment, including the place identity, place independence
and social connections which is measuring and comparing them in the selected neighborhoods of Tehran city in
the viewpoint of teenager group. Infact, The aim of this study was to clarify attachment to the place of teenagers,
living in selected cummunities of the city of Tehran. The main question raised in this research is what procedures
and how much are effected on the interest of the teenage people living in urban community?
This essay embarks for a research on the Effect of “Place Attachment” on certain chosen districts in the City of
Tehran. The method of research and study in this essay has been an analytical and dialectic process.
This study has been concluded with dispersion of 475 among teenagers between ages 12 to 16 from certain districts
of Tehran city such as Elahie, Narmak, Hashemi and Yaftabad District. It is quite necessary to be mentioned that
all these districts were chosen in an analytical and systematic way. In this essay the effective factors of “Place
Attachment” were basically researched and discovered in those four districts separately.
According to the aim of the measure variables Pearson correlation tests, F test, T test and Tukey was used.
In relation to the analysis of statistical tests, F test results showed that the place dependence and place identity
as well as place attachment index has significant difference between neighborhoods. However, there was no
difference in the variable of social ties among the four neighborhoods. Therefore, due to significant differences
in the components of place identity, place independence and place attachment index, Tukey's test was applied to
determine which neighborhoods in terms of place attachment and from its components, are similar to each other
and could be in the cluster.
Considering the meaningful correlation among examined components or studied curves, in general the Tukey test
indicates that regarding the “place attachment”, two districts of Yaftabad and Hashemi stand in one category, and
the two districts of Narmak and Elahyein another category either. Study of these two categories indicates that the
Narmak and Elahiye teenagers have more social connection of place attachment than the teenagers of Yaftabad and
Hashemi. Finally, Among the factors affecting the place attachment index, place identity with Lambda coefficient
of 0.854 has greatest variance accounted for the other components.So, this means that in promoting the sense of
place attachment, place identity is explained this relation better than the other components and strengthen a sense
of place identity increases the sense of place attachment from the views of teenager group.
خلاصه ماشینی:
سؤال اساسی در مقاله حاضر این است که آیا بین مؤلفههای هویت مکان، وابستگی به مکان و پیوندهای اجتماعی، از منظر گروه نوجوان (رده سنی 12 تا 16 ساله) که تبیینکننده شاخص دلبستگی به مکان هستند، تفاوت معنیداری در محلات منتخب وجود دارد؟ مبانی نظری دلبستگی به مکان و متغیرهای اثرگذار بر آن مطالعات درزمینۀ دلبستگی برای اولین بار در ارتباط بین کادر درمان و کودک و اینکه چگونه کودکان در فرایند درمان، اعتماد خود را به کادر درمان توسعه میدهند، موردبررسی قرار گرفت (دانشپور و همکاران، 1388، 38).
جغرافیدانان انسانی بر این موضوع بحث میکنند که علاقه (پیوند) با مکان معنادار یا «حس مکان» پیوند عاطفی جهانی است که نیازهای اساسی انسان را برآورده میکند (Relph, 1976; Tuan, 1980)، بعضی از محققان پیشنهاد کردند که حس مکان دربرگیرنده مفاهیم خردتری همچون هویت مکان، دلبستگی به مکان و وابستگی به مکان (Jorgensen & Stedman, 2001)، یا پیوندهای اجدادی، حس در درون بودن و تمایل به ماندن در مکانی است (Hay, 1998).
مؤلفههای شکلدهنده دلبستگی به مکان در بستر اجتماعی شامل تعلق به مکان: جایی که مردم احساس میکنند عضوی از محیط هستند(Mesch & Manor, 1998; Milligan, 1998)؛ ریشهداری مکان: اشاره به پیوندهای قوی به محل سکونت (Hay, 1998; Tuan, 1980)؛ حس آشنایی به مکان بیانگر خاطرات خوشایند، تداعی خاطرات و تصاویر محیطی مرتبط با مکان است و دلبستگی محلهای نیز پیوندهای عاطفی فرد را با محیط اطرافش گره میزند (Brown et al,.
Study of Effective Components on Place Attachment in Terms of Tehran City Teenagers Zahra Khodaee, Ph. D, Student in Urban Planning, Tarbiat Modares University, Tehran , Iran.