Skip to main content
فهرست مقالات

عقد صلح در مقام بیع

نویسنده:

(12 صفحه - از 49 تا 60)

کلیدواژه ها :

عقد ،صلح ،بیع ،حق شفعه ،اثرانتفاع

صلح مصدر است و به معنی آشتی و تسالم و توافق می باشد و اصطلاحا صلح عبارت از تراضی و تسالم بر امری است، خواه تملک عین باشد با منفعت و یا اسقاط دین و یا حق و یا غیر آن ، صلح ممکن است یا در مورد رفع تنازع موجود ویا جلوگیری از تنازع احتمالی یا در مورد معامله و غیر آن واقع شود. یعنی در هر مورد که حقی بین دو نفر مشتبه است، یا مورد نزاع قرار گرفته است، یا هدف این است که از تنازع احتمالی پرهیز شود، عقدی که بر این مبنا و گذشت های متقابل طرفین واقع می شود صلح است، هرچند که نتیجه آن ایجاد حق یا انتقال یا اسقاط آن حق باشد. صلح بدوی، معامله مستقلی است که مبتنی بر تسالم می باشد و در ردیف بیع و هبه و اجاره یکی از عقود معینه است. صلح در مقام معاملات هر چند نتیجه معامله ای را که به جای آن واقع شده است می دهد، لیکن شرایط و احکام خاصه آن معامله را ندارد. بنابراین اگر مورد صلح عین باشد در مقابل عوض، نتیجه آن همان نتیجه بیع خواهد بود بدون اینکه شرایط و احکام خاصه بیع در آن مجری شود. اثر صلح در روابط طرفین و نسبت به اشخاص ثالث می تواند هم به سود و هم به ضرر آنان واقع شود.

خلاصه ماشینی:

"عقد صلح در مقام بیع (تاریخ دریافت22/09/1396 ، تاریخ تصویب 10/12/1396) دکتر سید ابراهیم موسوی استادیاردانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد، دکتری حقوق خصوصی وعضو هیئت علمی دانشگاه محسن علی نژادی کارشناس ارشد حقوق خصوصی چکیده: صلح مصدر است و به معنی آشتی و تسالم و توافق می باشد و اصطلاحا صلح عبارت از تراضی و تسالم بر امری است، خواه تملک عین باشد با منفعت و یا اسقاط دین و یا حق و یا غیر آن ، صلح ممکن است یا در مورد رفع تنازع موجود ویا جلوگیری از تنازع احتمالی یا در مورد معامله و غیر آن واقع شود. و پیروان فرعی بودن صلح، این عقد را تابع پنج عمل حقوقی ( بیع و هبه و ابراء و اجاره و عاریه ) می دانند و اعتقاد دارند هرگاه صلح در مقام تملیک عین در برابر عوض معلوم انجام شود، در واقع از فروع بیع و تابع همان احکام است. دو فرق عمده بین نظریه تفریغ و نظریه استقلال وجود دارد که عبارتند از: الف) بنابر نظریه تفریع اگر مفاد بیع یا اجاره یا جعاله یا عقود معین دیگر به وسیله عقد صلح انشا شود، احکام و شروط معتبر در آن عقود، معتبر و باقی است ولی بنابر نظریه استقلال همان گونه که از حضرت امام (ره) نقل شد، چنین نیست."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.