چکیده:
اگر بپذیریم فرهنگ از طرفی در تعالی حقوق تاثیرگذار و بالعکس حقوق هم در تعالی فرهنگ
موثر است، شایدبتوان گفت که در نقش اول یعنی زمانی که فرهنگ میتواند در تعالی حقوق موثر
باشد، محورهایی را برای این تاثیرگذاری تصور کنیم. برای مثال نقش آگاهی بخش فرهنگ که می
تواند زمینه های مساعد جهل به قواعد و مقررات حقوقی را از بین ببرد، از اساس به عنوان ابزاری
برای آگاهی بخشی یا یکی از منابع و مقدمه های واجب پیشگیری از جرم در جامعه مطرح
شود.نقش دیگری که برای فرهنگ و تاثیر آن بر حوزة حقوقی می توان قائل شد نقش هنجارساز
فرهنگ است .هنجارسازی جامعه از راه فرهنگ یکی از کارهایی است که می تواند به پیشگیری از
وقوع جرم کمک کند. محور دیگری که فرهنگ میتواند در آن موثر باشد، نقش بسترساز فرهنگ
است که فرهنگ میتواند به عنوان بستری مناسب به منظور توسعة هنجارهای حقوقی یا مسائل مربوط
به پیشگیری مطرح شود.نقش نهادساز فرهنگ امری انکارناپذیر است. از بعد دیگر، نقش آسیب
شناسانه فرهنگ نیز می تواند در برخورد با مسائل و معضلات اجتماعی زمینه های فرهنگی جرم به ما
کمک کند. اگر با ابزار فرهنگ دست به آسیب شناسی اجتماعی بزنیم طبیعتا می تواند به ما کمک
کند تا برخی راهکارها را بشناسیم و در راستای پیشگیری از جرم استفاده کنیم.
If we accept that culture, on the other hand, is effective in promoting
excellence of rights and, conversely, in the promotion of rights, in the
promotion of culture. Perhaps, Betvan said that, in the first role, when culture
can be effective in the advancement of rights, imagine the axes for this effect.
For example, the role of a knowledgeable culture that can eliminate the
prosperity of ignorance into legal rules and regulations can be raised as a tool
for awareness or one of the resources and introductory precepts of crime
prevention in society. Another notion that For culture and its impact on the
legal area, it can be considered as the normative part of culture. The
regulation of society through culture is one of the things that can help prevent
crime. Another axis in which culture can be effective is the role of culture as
culture, which can be considered as an appropriate setting for the
development of legal norms or prevention issues. The concept of culture is
incontrovertible. From another perspective, the cultural role of the cultural
pathology can also help us in dealing with social issues and the cultural
context of crime. If we cope with social pathology with the culture tool, it can
naturally help us understand some of the strategies and use crime prevention
خلاصه ماشینی:
برای مثال نقش آگاهی بخش فرهنگ که می تواند زمینه های مساعد جهل به قواعد و مقررات حقوقی را از بین ببرد، از اساس به عنوان ابزاری برای آگاهی بخشی یا یکی از منابع و مقدمه های واجب پیشگیری از جرم در جامعه مطرح شود.
رسانه های گروهی به شیوه های مختلفی می تواننددرپیشگیری ازجرم وبه موازات آن ارتقای دانش حقوقی جامعه مؤثرمی باشند که مهم ترین موارداین گونه شیوه هاعبارتنداز: 2 -شیخ آوندی،داور،آسیب شناسی اجتماعی،گناباد،نشرمرند،چاپ اول،1373 -روزنامه مأوی(نشریه داخلی قوه قضاییه)،مقاله رسانه ارتباط جمعی به دلیل کثرت مخاطبان بهترین ابزارپیشگیری ازجرم، شماره311،دوشنبه11/3/1383 1-پیشگیری ازبزهکاری ازطریق آموزش عمومی؛ 2-پیشگیری ازبزهکاری ازطریق انعکاس صحیح اخباردرجراید؛ 3-پیشگیری ازبزهکاری ازطریق انعکاس صحیح عوامل مختلف حقوقی،قضایی واجتماعی منجربه جرم؛ 4-پیشگیری ازبزهکاری ازطریق اصلاح وبهبودومحتوای برنامه های نمایشی؛ 5-پیشگیری ازبزهکاری ازطریق افشای جرایم ملی.
بخش چهارم: پیشگیری از وقوع جرم با هنر یکی از عمده عواملی که در کنار سایر عوامل باعث فراهم شدن زمینه جرم می شود بحث نداشتن سرگرمی برای اوقات فراغت است که این موضوع به خصوص برای جوانان بسیار سخت و خطرناک است.
در اصلاح اینها نظام حقوقی شاید بتواند به عنوان مشاور در فیلمها فعالیت کرده و به نوعی کمک کند تا پیام فیلم درست و البته موثرتر ارایه شود و آثار مثبت خود را در بحث پیشگیری از وقوع جرم داشته باشد.
البته در کنار آن قوه قضاییه میتواند با کمک هنر، مستند و فیلم های داستانی نیز برای فعالیت در زمینه پیشگیری از وقوع جرم بسازد.