چکیده:
گذار از دوره بیثباتی به زمانه تثبیت نظام جمهوری اسلامی و داعیه تمدنسازی آن و همچنین ناکارآمدی علوم سیاسی موجود در تبیین و تحلیل پدیدههای بومی، لزوم تجدیدنظر در علوم سیاسی را بهاتفاق دانشمندان این حوزه تبدیل کرده است (تاریخچه)؛ موضوعی که ضرورتهای مطالعات نظری آن را بیشازپیش گوشزد میکند (پیشینه). مذهب بهعنوان یکی از مهمترین مولفههای جامعه ایرانی، تاثیر بسزایی در تولید و توسعه علوم سیاسی بومی دارد که نیازمند بررسی و واکاوی است (مسئله). ازاینرو، مقاله به دنبال پاسخ به این پرسش است که تاثیر مذهب بهعنوان مولفهای اجتماعی بر تولید و توسعه علوم سیاسی بومی در جمهوری اسلامی ایران چیست (سوال)؟ مذهب بهعنوان یکی از مولفههای جامعه ایرانی، بیشترین تاثیر همسو را بر تولید و گسترش علوم سیاسی بومی و تعین اجتماعی آن بهمثابه معرفت دارد (فرضیه). مقاله درصدد بررسی مقتضیات همسوی مذهب بر تولید این علم (هدف) براساس چهارچوب نظری جامعهشناسی معرفت با رویکرد تفسیری است (روش). مقاله ضمن اشاره به تاثیر عمیق عامل مذهب (بهعنوان یک مولفه اجتماعی) بر تولید علوم سیاسی بومی (بهعنوان معرفت)، پیشنهادهایی برای بیشینه کردن تاثیر مولفههای همسو ارائه میدهد که اغلب متمرکز بر دو نهاد حوزه و دانشگاه و همگرایی و همافزایی آن دو است (یافته)
Passing from the period of unstability to the period of stability of the Islamic republic and its claim of making civilization and inefficieency of the existing political science in explaining and analyzing local phenomena has made rethinking about political science a necessity for all scientist in this field (History); an issue which reminds the necessities for its theoretical studies (Background). Religion as one of the most important components of the iranian society has a significant effect in producing and developing local political science which requires investigation and analysis (Problem). Therefore, the present article seeks to answer the following question: What is the effect of religion as a social component on the production and development of local political science in the islamic Republic of Iran (Question)? Religion as one of the components of the iranian soceity has the most significant effect on the production and development of local political science and its social manifestation as knowledge (Hypothesis). The present article tries to investigate the requirements of religion on production of this science (Objective) based on the theoretical framework of the sociology of knowledge using interpretive approach (Methodology). While refering to the deep effect of the factor of religion (as a social component) on the production of local political science (as knowledge), the paper present some suggestions for maximizing the effect of components that are concentrated on two institutions of religious seminary (Hawzah) and university and their convergence and cooperation (Finding).