چکیده:
نقش جنسیتی رفتار و نگرش های فرهنگی مناسب برای زنان و مردان است که در این تحقیق بازنمایی ویژگی های آن در تبلیغات شورای شهر تهران در سال 1396 مورد بررسی قرار گرفته است. چهارچوب نظری این تحقیق بر پایه سه نظریه برجسته سازی، اقناع و طرحواره جنسیتی بم است.این تحقیق با استفاده از روش تحلی محتوای کمی انجام شده است و بازنمایی 60 ویژگی یا صفت پرسشنامه نقش جنسیتی بم در طیفی از 0 تا 3 ارزشگذاری شده است.جامعه آماری شامل پوسترهای تبلیغاتی کاندیدهای شهر تهران در سال 1396 و نمونه آماری شامل 50 پوستر تبلیغاتی است که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند.بر اساس نتایج این تحقیق، زنان و مردان کاندیدا تلاش کرده اند که از صفات با ارزش منفی صرفنظر از زنانه و مردانه بودن آن پرهیز کنند و صفاتی را بیشتر بازنمایی کنند که داشتن صلاحیت آنها در تصدی عضویت شورای شهر ار بیشتر مورد تایید قرار می دهد...
The role of gender in behavior and cultural attitudes is appropriate for women and men. In this research, the features of its representation in the council of Tehran in the year 1396 have been investigated. The theoretical framework of this research is based on three theories: Agenda-setting, persuasion, and Bam's Gender Scheme.
This research has been done using quantitative content analysis method and the representation of 60 features or attributes of the Bam Sexual Role Questionnaire has been evaluated in a range of 0 to 3. The statistical population includes posters of constituents of the Tehran City Council in 2017, and a samples wereof 50 posters selected through purposeful sampling. The role of Bam's sexual role questionnaire is construct validity and its reliability in this research has been investigated by the use of content analysis method by two other referees.
According to the results of this study, candidate women and men have made every effort to avoid negative traits regardless of femininity or masculinity, and to further characterize the qualifications that more strongly justify their eligibility for membership of the city council. . Men's posters, however, have a higher masculinity score and women posters have received higher femininity scores.
خلاصه ماشینی:
حال این پرسش مهم مطرح میشود که در تبلیغات انتخاباتی نقش جنسیتی برای تأثیرگذاری بیشتر در مردم چگونه بازنمایی میشود؟ مردان و زنان کاندیدا چگونه برای ترغیب بیشتر مخاطب از آن بهره میبرند؟ بدینمنظور، در این تحقیق از میان روشهای تبلیغی تبلیغ نوشتاری در قالب پوستر انتخاب شده است و با روش تحلیل محتوای کمی بازنمایی نقش جنسیتی براساس ویژگیهای پرسشنامۀ بم در عکس، نوشته، و زمینۀ پوسترهای نامزدهای شورای شهر تهران در سال 1396 موردبررسی قرار گرفته است.
ویژگیهای نقش جنسیتی در قالب ابعاد مرتبط با تبلیغات انتخاباتی ابعاد مؤلفه ویژگیها قوت شخصی صفتهای کلیشهای زنانه خجالتی، تملقپذیر، تسلیمپذیر، کودکانه صفتهای کلیشهای مردانه متکیبهنفس، مستقل، خودکفا، فردگرا، مدافع باورهای خود، مایل به ریسککردن، قوی، قاطع، سرحرف خود ایستادن، سلطهگر، پرخاشگر، ورزشکار، بلندپرواز، رقابتجو، خودپسند، سمج صفتهای کلیشهای خنثی نمایشی، حسود مردمدار و صمیمی صفتهای کلیشهای زنانه بشاش، صحبت با صدای ملایم، بهکارنبردن سخنان خشن، متین، ملایم، مشتاق به تسکین احساسات دیگران، همدرد، حساس به نیازهای دیگران، درک دیگران، دلسوز، بامحبت، بچهدوست، زنانه صفتهای کلیشهای مردانه - صفتهای کلیشهای خنثی شاد، صمیمی (گرم)، دوستداشتنی، دوستانه، انطباقپذیر، مبادی آداب، سنتگرا (تابع آداب و رسوم) توانایی پذیرش مسئولیت صفتهای کلیشهای زنانه وفادار، نجیب، زودباور صفتهای کلیشهای مردانه رهبریکردن، بهراحتی تصمیمگرفتن، تحلیلگر، دارای تواناییهای رهبری، مردانه صفتهای کلیشهای خنثی قابلاعتماد، رازدار، صادق، راستگو، باوجدان، مفید، پیشبینیناپذیر، ناکارآمد، بینظم و ترتیب، دمدمی جامعۀ آماری شامل پوسترهای تبلیغاتی کاندیداهای شورای شهر تهران در سال 1396 است.