چکیده:
این گزارش اقدامات. مربوط به شفاف سازی بودجه ایران را اززیابی میکند. گزارش
مزبور بر آساس پیشنیازها و شرایط صندوق (یعتی بر اساس معیار فعالیتهای
مناسب در زمینه شفافسازی بودجه) تهیه شده و در این باره با مقامات دولت ایران
و سایر سازمانها بحثهایی نیز صورت گرفته است. همچنین گزارش بر اساس
پاسخهای مسئولان و دستاندرکاران به پرسشنامههایی که در این باره تهیه شده نیز
استوار است. بخش عمومی در ایران بسیار گسترده بوده و ارتباط آن با دولت مرکزی. استانها:
شهرداریها. شر کتها و بانکهای دولتی و بنیادها پیچیده است. با این حال با توجه به
دوره زمانی اجرای برنامه سوم توسعه, مقامات مسئول براای شفافسازی بودجه به ویژه
راجع به فر ایند بودجه قدمهایی برداشتهاند.
اهم این اقدامات عبارتند از حذف بارانههای ضمنی ارزی (به دلیل یکسانسازی
نرخ ارز) تنظیم بودجه سایر یارآنههای ضمنی (از جمله آن دسته از یارانههایی که
شامل کنترلهای قیمتی میشوند) و در نهایت اتخاذ استانداردهای طبقهیندی بودجه به
شکل موقت. در اینجا میبایست به این نکته توجه کرد که چارچوب حسابرسی بخش
عمومی کشور ایران بسیار قانوتمند بوده, و از استانداردهای بینالملی پیروی میکند.
قبل از آنکه کشور ایران به یک سطح بالایی از شفافیت بودجهای دست پیدا کند.
لازم است که در بعضی از زمیتهها کوشش بیشتری به عمل آورد. زمینههایی که
میتواند کانون اصلاحات آتی باشد .و از نظر این گزارش از اولویت نخست برخوردار
است. به قرار ذیل هستند.
آلف) تبیین روابط مالی و مدیریتی در بخش عظیم دولتی و اقدام به شفافسازی
عملیات آنها. مسئله شفافیت بودجهای میتواند از طریق بانک مرکزی با افزایش
فعالیتهای اقتصادی و جداسازی نقشهای تجاری و غبرتجاری مرسسات عمومی
غیردولتی به ویژه بنیادها خود را بهترنشان دهد و عمل کند. در مورد خصوصیسازی
هدفمند موسسات انتقاعی وابسته به. این نتایج میتواند در جهت روشن شدن
پیچیدگیهای روابط بین شرکتهای دولتی» عمومی غیردولتی و دولتی
اهمیت داشته باشد. در این مورد لازم است تمامی فعالیتهای شبه پودجهای, مخارج
مالیاتی و تعهدات مشروط. شناسایی شده و در نهایت به شکل کمی نشان داده شوند.
ب) افزایش کیفیت اطلاعات مالی. بسیار ضروری است که گزارشهای مالی ماهانه
به موقع تهیه شده و با حسابهای پولی نیز سازگاری و انطباق داده شوند. همچنین
حسایرسی داخلی بایستی وضع شده و زمان طولانی که صرف بستن حسابهای سالیانه
میشود. به نحوی کاهش داد. از این طریق میتوان انتشار گزارش حسابرسی خارجی
سالیانه در مورد نتایج بودجه را در مدت زمان کوتاهتری میسر نمود.
چ) افزایش امکان دسترسی, بهموقع و جامعیت اطلاعات مالی به مجلس شورای
اسلامی و دولت. گزارشهای مالی میبایست به طور ماهانه منتشر شود و لازم است
یک گزارش جامع شش ماهه از عملگرد بودجه برای مجلس و دولت تهیه گردد.
د) تقویت نمودن فرایند بودجه. بدین منظور میبایست بودجه اقتصادی به شکعل
سالیانه (که هر سال آمار آن به روز میشود) و میانمدت. تعریف و تعیین گردد.
ترتیبات و مقررات بانکداری دولتی نیز منطقی و اصولی گشته و نظام های حسابداری جهت پیگیری تعهدات هزینه ای به سطوح بالاتری ارتقا یابند. علاوه بر این باید کلیه مخارج مازاد بر بودجه حاصل از درآمدهای نفتی مانند صندوق ذخیره ارزی در فرآیند بودجه وارد و در آن ادغام شود.