چکیده:
هدف اصلی این مقاله مطالعه ساختار اقتصادی بخش حملونقل در اقتصاد ایران در طول سه دهه اخیر است.روش مطالعه تحلیل داده-ستانده ایستای مقایسهای و به کمک چهار جدول سالهای 1352,1365,1370,1379 صورت گرفته است.برای این منظور از شاخص پیوندهای پسین و پیشین سنتی تحلیل ساختاری در الگوی داده- ستانده استفاده شده است.علاوهبراین,از شاخص کشش تولید داده-ستانده برای تعیین اهمیت این بخش نیز بهره جستهایم. نتایج نشان میدهد که بخش حملونقل بالاترین پیوند را قبل و بعد از انقلاب با بخش صنعت که همواره با اهمیتترین بخش اقتصادی در ایران است,دارد.کشف ارتباط متقابل و پایدار بین بخش حملونقل و بخش صنعت مهمترین دستاورد این مطالعه است.سیاستگزاران اقتصادی با تکیه بر نتایج این مطالعه از طرفی به مقدار کمی وابستگی بخش حملونقل به بخشهای دیگر واقف شده و از طرف دیگر بهطور شفاف مطلع میشوند که بخش حملونقل به تنهایی نمیتواند رشد داشته باشد,بلکه توسعه آن رابطه تنگاتنگی با توسعه و پیشرفت بخش صنعت دارد.
The main goal of this paper is to study the economic study the economic structure of transportation sector in Irans economy within the last three decades. Comparative، static input-output analysis method has been used with the help of four tables related to 1973، 1986، 1991 and 2000. For this purpose، traditional backward and forward linkages indicator of structural analysis has been used in the input-output model. Moreover، the paper has made use of input-output production elasticity indicator for determining the importance of this sector. The results show that before and after the Islamic Revolution Iran، the transportation sector has had the highest linkages with the industry sector، which is the most important economic sector in Iran. Discovering the sustainable interrelation between transportation and industry sectors is regarded the most important achievement of this study. The results of this study inform the economic policymakers on the quantitative the amount of transportation sectors dependence on other sectors. This paper also signifies to policymakers that the transportation sector can not grow alone and its development is tightly related to the development of industry sector
خلاصه ماشینی:
"سؤال این است با توجه به تغییرات نهچندان زیاد سهم حملونقل از کل اقتصاد آیا ساختار آن در طول دوره قبل و بعد از انقلاب تغییری کرده یا نه؟پاسخ به این سؤال نیاز به معرفی تکنیک خاصی دارد تا بتواند ارتباط و موقعیت بخش را با سایر فعالیتهای اقتصادی بررسی کند که موضوع بخش بعدی مقاله است.
1958,elbanetaW yrenehC تحقیقات دیگری نیز در ایران صورت گرفته که در آن ساختار یک بخش به کمک یک جدول تحلیل شده است,از آن جمله میتوان مواردی نظیر نگهبان(1382)نقش صنعت برق را اقتصاد ایران,جهانگرد(1376)تعیین وضعیت صنعت بیمه,معبودی(1378)و محمودی و دیگران(1384)اهمیت صنعت حملونقل را نام برد.
پیوند پسین مستقیم نشان میدهد که بخش j ام چه میزان از کالاها و خدمات سایر بخشها را بهعنوان مصرف واسطه در فرآیند تولید,برای یک واحد پول کالای خود مورد استفاده قرار میدهد و به صورت زیر تعریف میشود: (1)در رابطه(1), jia عنصر ماتریس ضرایب مستقیم داده-ستانده و jLBD پیوند پسین مستقیم بخش j ام است که از جمع عناصر ستون j ام ماتریس A بهدستمیآید.
اما در اینجا ما روشهای مطالعات آنها را تکرار نمیکنیم و به کمک شاخص کشش تولید داده-ستانده که در آن هر بخش از دو جهت:ارتباط با بخشهای تولیدی همچنین نقش آن در تقاضای نهایی بررسی میشود,به تحلیل تغییر اهمیت نقش حملونقل در کنار بخشیهای دیگر اقتصادی میپردازیم.
از طرف دیگر,نتایج طرف عرضه نشان میدهد که در طول این دوره نیاز بخش صنعت به حملونقل بالا و با شتاب زیادی در حال افزایش و برعکس بخش ساختمان و سایر خدمات کاهش داشته است."