چکیده:
مدیریت دانش به عنوان فرایندی اثربخش، شامل خلق، به اشتراک گذاری و استفاده از دانش در سازمان
تعریف می گردد که بر عملکرد سازمان تاثیرگذار است. در دنیای پیشرفته و پویای امروز، دانش به طور
معجزه آسایی به عنوان یک مزیت رقابتی که سازمان ها با آن مواجه اند، مورد توجه قرار گرفته است.
توجه به مدیریت دانش و حمایت از آن، فرصت مناسبی را برای هر سازمان به وجود می آورد تا با
سبقت از سایرین، پیشتاز عرصه های مختلف باشند. شناخت موانع جمع آوری، پالایش و تسهیم دانش در
سازمان امری ضروری و انکار ناپذیر است. تحقیق حاضر با هدف اولویت بندی موانع اجرای مدیریت دانش
در اداره راه و ترابری شهر کرمان انجام گرفته است. با استفاده از نظر خبرگان (پرسشنامه با روش دلفی) و
استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و روش مجموع سطری به شناسایی و اولویت بندی عوامل اصلی و فرعی موثر بر عدم اجرای مدیریت دانش در سازمان ها پرداختیم. بر اساس یافته های تحقیق به ترتیب موانع سازمانی، فردی، فنی و تکنولوژیکی و در نهایت موانع محیطی به عنوان چهار عامل اصلی شناسایی شده است. در انتها راهکارها و پیشنهادهایی جهت رفع موانع موجود ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
از اين رو مديريت دانش مقوله اي مهم تر از خود دانش محسوب مي شود که در سازمان ها به دنبال آن است تا چگونگي تبديل اطلاعات و دانسته هاي فردي و سازماني را به دانش و مهارت هاي فردي و گروهي تبيين و روشن نمايد [٤].
در مطالعه جامعي روي مديريت دانش در سازمان هاي دولتي ٦ نقش اساسي براي اين مهم در نظر گرفته شده است [٣٠].
ارتقاء تصميم گيري در مورد خدمات عمومي ــ کمک به عموم براي شرکت کردن در فرايند تصميم گيري ــ ايجاد قابليت رقابت سرمايه هاي فکر ــ توسعه نيروي کار دانشي ــ جلوگيري از دوباره کاريها ــ کاهش هزينه ها مک آدام و ريد بهبود کيفيت و کارايي سازماني و نيز کاهش هزينه ها را مزاياي مديريت دانش در سازمان هاي دولتي ذکر کرده اند (اج ، ٢٠٠٥).
همچنين علي ني (١٣٨٩)[ ١٢]، عوامل فردي ، سازماني، فرهنگي و فناوري را بر تسهيم دانش تأثيرگذار ميداند عليپوردرويشي (١٣٩١) [١١]، عوامل حمايت سازماني، روش هاي انگيزشي، فرهنگ سازماني، اعتماد به مديريت ، ساختار سازماني، توامندي تکنولوژيک را از عوامل مؤثر اشتراک دانش درون و بين گروهي و کنترل سرپرست را عامل مؤثر درون گروهي و تعاملات سازماني و وابستگيهاي ارتباطي را عوامل مؤثر اشتراک دانش بين گروهي معرفي کرده است [٦].
روش شناسي پژوهش هدف اصلي پژوهش حا ضر شناسايي و رتبه بندي موانع استقرار مديريت دانش در سازمان هاي دولتي مي باشد.
برگزاري دوره هاي آموزشي به عنوان زير ساخت لازم براي مديريت دانش در سازمان هاي دولتي نيز ضروري است .