چکیده:
بحران از ابتدا یکی از واقعیت های اجتناب ناپذیر زندگی بشر بوده و بشریت همواره با انواع مختلفی از
بحرانها به ویژه بحرانهای طبیعی مواجه بوده است؛ از بحرانهایی چون قحطی، خشکسالی، سیل، زلزله،
شیوع بیماریهای واگیردار گرفته تا بحرانهایی چون جنگها و آلودگیهای زیست محیطی و. . . همه این
بحرانها بسته به حجمشان آسیبها و لطمات متفاوتی به محیطی که در آن رخ میدهند، وارد میکنند.
مدیریت بحران علمی کاربردی است که به وسیله مشاهده سیستماتیک بحرانها و تجزیه و تحلیل آنها، در
جستجوی یافتن ابزارهایی است که به وسیله آنها بتوان از بروز بحرانها، پیش گیری نمود یا در صورت
بروز آن، در خصوص کاهش اثرات بحران، آمادگی لازم را داشت و با واکنش مناسب و سریع، به بهبودی
اوضاع، اقدام نمود.
خلاصه ماشینی:
واژه هايکليدي: بحران ، مديريت بحران ، مدل ، رسانه ، شبکه هاي اجتماعي ٢ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره ششم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * مقدمه در طول تاريخ پر فراز و نشيب زندگي بشر، وقوع بلاياي طبيعي هـمـواره موجب تهديد جـان ، مـال و زنـدگـي انسانها بـوده است و گاه خسارات جبران ناپذيري را از اينگونه مخاطرات که امکان پيشبيني آنهـا نيز بسيار دشـوار اسـت ، متحمل گرديد.
(1395 گام هاي ضروري به هنگام بروز بحران ، شامل موارد زير ميباشد: ــ گام اول : تشريح و روشن نمودن وضعيت ــ گام دوم : مشخص نمودن هدف ــ گام سوم : ايجاد فرضيه ــ گام چهارم : تجزيه و تحليل واقعيت ها و دستيابي به حقايق ــ گام پنجم : در نظر گرفتن اقدامات شدني ٨ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره ششم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * ــ گام ششم : ارزيابي اقدامات عملي راه کارها ــ گام هفتم : تصميم گيري براي انتخاب و اجراي راه کار ــ گام هشتم : بررسي ميزان پيشرفت اجراي کار (سعيدي مهر و همکاران ، ١٣٩٣).
Urban Search and Rescue ١٠ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره ششم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * يکي از منابعي که در زمينه مديريت بحران همواره مورد توجه سياستگذاران جامعه قرار دارد و براي پيشگيري و يا در صورت بروز بحران ، براي مهار اوضاع به آن متوسل ميشوند، رسانه ها هستند.