چکیده:
هدف از هر آموزشی، یادگیری است. در مورد یادگیری نظریه های متعددی مطرح شده که هر کدام سعی کرده اند در مورد چگونگی یادگیری فراگیر توضیحاتی ارائه دهند. نظریه های یادگیری به معلم در
چگونگی انجام تدریس، انتخاب روش تدریس، آماده سازی محیط یادگیری و تعیین فعالیت فراگیر کمک میکند. با توجه به اهمیت نظریه های یادگیری در امر آموزش این مطالعه با هدف بررسی کاربرد نظریه های یادگیری در آموزش انجام شد. روش پژوهش در این مقاله توصیفی (تحلیل اسنادی) میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات فرم های فیش برداری و کتابخانه ای است. در این مقاله درباره سه نظریه مهم یادگیری، شامل رفتارگرایی، شناخت گرایی و سازنده گرایی بحث شد. از آنجا که این نظریه های یادگیری کامل نیستند و هر کدام نوع خاصی از یادگیری را مورد تاکید قرار میدهند، بنابراین تسلط اساتید بر همه این نظریه ها و کاربردهای آموزشی و تربیتی آن ها لازم و معقول به نظر می رسد.
خلاصه ماشینی:
(ابوالحسني، دوستي ايراني، حقاني ١٣٩٠) مفاهيم اساسي نظريه هاي يادگيري رفتاري: ــ يادگيري هنگامي اتفاق مي افتد که فرد، پيامدهاي رفتار خود را تجربه کند؛ ــ آزمون و خطا، مي تواند بخشي از اين يادگيري به حساب آيد؛ ــ همه رفتارها آموختني هستند و هر نوع يادگيري، تغيير قابل مشاهده در رفتار فرد به وجود مي آورد؛ ــ بر طبق نظر رفتارگرايان افراطي، فقط آنچه را که بتوان اندازه گيري کرد، مي تواند يادگيري محسوب شود؛ ــ محيط باعث شکل گيري رفتار ميشود؛ ــ در فرايند يادگيري، تقويت يک امر حياتي محسوب مي شود.
بنابراين معلمان در امر تدريس و آموزش بچه ها بايد به اين دو امر توجه داشته باشد و اگر دو عامل شدت و تازگي در تمرين حذف شود، درس جذابيت خود را از دست ميدهد (وکيليان ، ١٣٨٦، ٢٦) ٨٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و ششم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * ثرندايک و تعليم و تربيت : برخي از کمک ها و مشارکتهاي ثرندايک به تعليم و تربيت عبارتند از: اصول آموزش : معلمان بايد به دانش آموزان کمک کنند عادات خوب در آنها شکل بگيرد.
٩٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و ششم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * 3 نظريه هاي يادگيري شناختي بر خلاف رفتارگرايان که با فرايند هاي ذهني سروکار نداشتند، شناخت گرايان بر فرايندهاي ذهني غير قابل مشاهده اي تاکيد مي کنند که افراد براي يادگرفتن و يادآوري اطلاعات يا مهارت هاي جديد به کار مي برند.