چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی بازیهای رایانه ای بر اضطراب اجتماعی و واکنش های فیزیولوژیک و هیجانی دانش آموزان مقطع ابتدائی شهر تهران شکل گرفت. طرح تحقیق این پژوهش نیمه تجربی می باشد. بدین منظور ٣٠ نفر از دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی شهر تهران که ملاک های لازم جهت ورود به مطالعه رو داشتند به شیوه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت ١٢ جلسه بازیهای رایانه ای مبتنی بر مشارکت و تعامل اجتماعی قرار گرفت، در حالی که گروه کنترل آموزشی را دریافت ننمود. قبل از شروع انجام بازی های رایانه ای و پس از آن هر دو گروه کنترل و آزمایش پرسشنامه اضطراب اجتماعی و واکنش های فیزیولوژیک و هیجانی را تکمیل نمودند و دادههای بدست آمده از طریق تجزیه و تحلیل کواریانس چندگانه مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد برنامه ی بازی های رایانه ای به شکل معناداری اضطراب اجتماعی و مولفه های آن شامل ترس، اضطراب و ناراحتی های زیستی و واکنش های هیجانی و فیزیولوژیک منفی را در دانش آموزان ابتدایی کاهش می دهد.
خلاصه ماشینی:
ايران چکيده اين پژوهش با هدف بررسي اثر بخشي بازيهاي رايانه اي بر اضطراب اجتماعي و واکنش هاي فيزيولوژيک و هيجاني دانش آموزان مقطع ابتدائي شهر تهران شکل گرفت .
نتايج نشان داد برنامه ي بازي هاي رايانه اي به شکل معناداري اضطراب اجتماعي و مولفه هاي آن شامل ترس ، اضطراب و ناراحتيهاي زيستي و واکنش هاي هيجاني و فيزيولوژيک منفي را در دانش آموزان ابتدايي کاهش ميدهد.
جدول شماره ٤: نتايج حاصل از مانکوا بر روي ميانگين نمره هاي (به تصویر صفحه رجوع شود) مندرجات اين جدول نشان ميدهد گروه هاي آزمايش وکنترل ازلحاظ پس آزمون در متغيرهاي اضطراب اجتماعي شامل ترس ، اجتناب ، ناراحتي هاي زيستي و واکنش هاي هيجاني و فيزيولوژيک منفي با کنترل پيش آزمون در سطح ٠/٠٠١ تفاوت معناداري وجود دارد.
بنابراين جلسات اثربخشي بازيهاي رايانه اي به شکل معناداري باعث کاهش متغيرهاي اضطراب اجتماعي چون ترس ، اجتناب ، ناراحتي هاي زيستي و کاهش واکنش هاي هيجاني و فيزيولوژيک منفي ميشود.
The Effectiveness of Life Skills Training on Reducing Social Anxiety and Increasing Self-Esteem in Nightly School Students.
Action video games and informal education: Effects on strategies for dividing visual attention.
Effectiveness of Combined Group Exposure Therapy and Coping withStress Skills Training on Social Anxiety Rate of University Students.
Relationship between Self-Esteem and Social Anxiety among Physically Handicapped people.
Effect of Addiction to Computer Games on Physical and Mental Health of Female and Male Students of Guidance School in City of Isfahan.
Social Behavior and Personality: An International Journal 2001; 29(8):787–798