چکیده:
در پژوهش حاضر سعی شده است به واکاوی فلسفه اقدام پژوهی در مکتب پراگماتیسم پرداخته شود. روش مطالعه از نوع کیفی مروری – تحلیلی بوده است که با جستجو در مقالات علمی وکتابهای مختلف و اینترنت به تدوین آن پرداخته شده است . هر عملی که در تعلیم و تربیت انجام میشود، بر فلسفهای مبتنی است و از اصول آن استنتاج می شود. » رویکرد مکاتب « طبق اقدام پژوهی، رویکردی در پژوهش های کیفی است که به معلمان و کارگزاران آموزشی کمک می کند تا به گونه ای پژوهش را با موقعیت تربیتی تلفیق کنند تا بتوانند نقش مستقیم و فوری در موقعیت تربیتی و بهبود فرایند آموزش ایفا کنند و آموزش و پرورش را به نقطة مطلوب مورد نظر برسانند. هدف از این تحقیق، مطالعة ریشه های نظری و فلسفی اقدام پژوهی با استفاده از روش اسنادی- تحلیلی است. لذا با توجه به ویژگی ها و اهداف و نتایج متعدد اقدام پژوهی (معلم پژوهنده) ویژگی و اهداف ، و تغییر در جهت مطلوب، اقدام پژوهی در مکتب پراگماتیسم مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته شده است.
خلاصه ماشینی:
اقدام پژوهی، رویکردی در پژوهشهای کیفی است که به معلمان و کارگزاران آموزشی کمک میکند تا به گونهای پژوهش را با موقعیت تربیتی تلفیق کنند تا بتوانند نقش مستقیم و فوری در موقعیت تربیتی و بهبود فرایند آموزش ایفا کنند و آموزش و پرورش را به نقطة مطلوب مورد نظر برسانند.
بیان مسئله اقدام پژوهی (معلم پژوهنده) ازجمله دستاوردهای نوپایی است که از سوی پژوهشکده تعلیم و تربیت و شورای تحقیقات استانها مورد توجه و حمایت قرار گرفته است و افزایش شرکت و استقبال معلمان از طرحها و برنامههای معلم پژوهنده گواه این مدعاست.
"/> و تغییر محیط از طریق عمل توأم با اندیشه (پراکسیس)، همچنین گسترش و استقبال روزافزون از آن در نظام آموزشی کشورمان به این بحث اهمیت میبخشد که اقدام پژوهی<FootNote No="71" Text="- Action Research.
"/> (معلم پژوهنده) از چه پشتوانه و پایگاه فلسفی و نظری برخوردار است؟ به بیان دیگر محققان میکوشند به شناسایی اندیشهها، بنیادها و خاستگاههای فلسفی و نظری روش تحقیق اقدام پژوهی (معلم پژوهنده)<FootNote No="72" Text="- Teacher Research"/> بپردازند، و آراء برخی از فیلسوفان و مربیان تربیتی را که پشتوانة نظری این روش تحقیق میباشد که به گسترش آن کمک کرده است، بیان و تحلیل کنند.
یافتههای تحقیق یافته اول: بررسی ریشههای فلسفی اقدام پژوهی در مکتب پراگماتیسم (عملگرایی) اقدام پژوهی از پراگماتیسم<FootNote No="83" Text="- Pragmatism"/> (حل مسئله، کاهش یا حذف شکاف نظر و عمل) متأثر شده است.
معلم میتواند دانش و معرفت تدریس را با اتخاذ روش دیویی به دست آورد که این نتایج از راه اقدام پژوهی حاصل میشود.
اقدام پژوهی رویکردی برای بهبود آموزش و پرورش است که توسط معلمان به کار گرفته میشود.