چکیده:
هدف کلی از انجام این تحقیق،بررسی تعلیم و تربیت در اسلام می باشد. پژوهش حاضر با بکارگیری روش تحلیل محتوای کیفی به واکاوی متون و پژوهش های تعلیم و تربیت و همچنین متون و تحقیقات انجام شده در حوزه تربیت اسلامی می باشد. در این پژوهش از کلیه منابع چاپی و الکترونیکی در دسترس، مبتنی بر اهداف و سوالات پژوهش برای جمع آوری اطلاعات، استفاده شد. بدون تربیت نه دین برای مردم مفهومی دارد، و نه دنیای آنها سامان می یابد . مسئله تعلیم و تربیت در همه ادیان توحیدی و خصوصا اسلام از اهمیت بسیار بالائی برخوردار است. انسان، مستعد اتصال به همه ی کمالات است اما وصول به آن ها در گرو تعلیم و تربیت صحیح می باشد وبرای رسیدن به هدف والای قرب الی الله باید بهترین شیوه ها را انتخاب نمود. در نظام اسلامی، هدف کسب رضای خداست. از طرف دیگر روابط حاکم بر زندگی افراد، متاثر از دیدگاه ملهم از سبک زندگی اسلامی می باشد . بنابراین تاثیرتربیت اسلامی در برقراری سبک زندگی اسلامی انکارناپذیر و اجتناب ناپذیر است
خلاصه ماشینی:
نگاهی به سوابق پژوهشی مرتبط نتایج تحقیق گندمچین (1378) با عنوان « بررسی روشهای تعلیم و تربیت پیامبران از نظر قرآن و احادیث» شیوه های صحیح و کاربردی تربیت اثربخش را شامل گذشت و محبت در کنار قاطعیت، تذکر و تبلیغ، دادن حق انتخاب بدون هیچ گونه تحمیلی از طریق دعوت به تفکر، مشورت با افراد صاحبنظر، دادن حق انتخاب برای شخصیت متربی، ارزش قائل شدن برای مقام علم و عالم و نیز متعلم، اهمیت داشتن الکوهای تربیتی، اصالت عمل در تعلیم و تربیت و الگو بودن خود مربی، دلسوز بودن مربی برای تعلیم و تربیت جامعه ارائه کرده است.
تربیت فرایندی مستمر، همیشگی، تدریجی، پویا و همه جانبه که طی آن تمام استعدادهای آدمی با استمداد از درون متربی و به مدد کوشش های برنامه ریزی شده در قالب نظامی تعاملی میان مربی و متربی؛ شکوفا می شود و در این فرآیند ظریف به میزان استعداد، توانایی و مساعی او موجبات رشد، پیشرفت و تحول مثبت او را برای رسیدن به کمال شایسته و مختارانه فراهم می سازد.
ج: تربیت، فرایندی فراگیر و همه جانبه است در فرایند تربیت، مجموعه تدابیر و روشهای گوناگون برای به فعلیت بالقوه متربی، در این فرایند به شکوفا سازی استعدادهای فرد همراه با پرورش ارزش های دینی توجه می شود؛ فرآیندی فراگیر و عمومی که به منظور تربیت افراد مسؤل و وظیفه شناس و رشد شخصیتی انسان اجرا می شود.
یکی از هدف های تعلیم و تربیت اسلامی این است که انسان متفکر پرورش یابد (چراغ چشم، 1389).