چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل اکتشافی نقش مدیران مدارس در تشکیل گروههای رشد حرفهای مبتشی بر همکاری معلمان ابتدایی در استان مازندران انجام شد. در این مطالعه با استفاده از رویکرد آمیخته اکتشافی, ابزار مصاحبه در روش کیّفی و ابزار پرسشنامه محققساخته در روش کمّی بهکار برده شد. جامعة آماری پژوهش, معلمان, مدیران مدارس و سرگروههای آموزشی کلیة مدارس ابتدایی مازندران بودند که ۴۴ نفر از آنها نمونة آماری بخش کیّفی بودند و ۴۰۰ نفر معلم نیز نمونة آماری بخش کمّی را تشکیل میدادند که با استفاده از فرمول کوکران تعیین شد. در بخش کیّفی، از روش نمونهگیری هدفمند و در بخش کمی از روش نمونهگیری خحوشهای چندمرحلهای استفادهشد. یافتهها, ۷۲ نشانگر رفتاری را برای مدیران نشان دادند که با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی ۷ نشانگر تایید و در قالب ۸ بعد رفتاری دستهبندی شدند. از ایسدری نقش مدیران مدارس در تشکیل گروههای رشد حرفهای مبتنی بر همکاری معلمان شامل آمادهسازی، سازماندهیء تامینمنابع و بهبود مستمر, ارزیابی، یادگیری مشارکتی، ایجاد حس همکاری و تشریک مساعی و توانایی، دانش و مهارتهای مدیر میشد.
This study aimed to investigate the role of school principals in the exploratory analysis based groups, professional development co-primary teachers in the province of Mazandaran. In this exploratory study used a mixed approach. In this approach, the interviews in qualitative and quantitative questionnaire procedure is used. The population of the study, teachers, school administrators and training of all primary schools in Mazandaran. The population of the study, teachers, school principals and heads of training of all primary schools, 44 of them were Mazandaran sample qualitative and quantitative statistical sample comprised 400 teachers are also using Cochran formula was determined. In the qualitative part, purposive sampling and In the quantitative multistage cluster sampling method is used. The findings, 72 markers showed that the behavior for managers using exploratory factor analysis confirmed 57 markers were classified into 8 dimensions behavioral. Thus Behavioral dimensions of school principals, including: 1)Preparing, 2)organizing, 3)funding and support, 4)continuous improvement, 5)assessment, 6)collaborative learning, 7)create a sense of cooperation and collaboration capabilities,8) knowledge and skills are manager.
خلاصه ماشینی:
از اینـرو، نقش مدیران مـدارس در تشـکیل گـروه هـای رشـد حرفـه ای مبتنـی بـر همکاری معلمان شامل آماده سازی ، سازماندهی ، تأمین منـابع و پشـتیبانی ، بهبود مستمر، ارزیابی ، یادگیری مشارکتی ، ایجاد حس همکاری و تشریک مساعی و توانایی ، دانش و مهارت های مدیر می شد.
مدیران مدارس می توانند با استفاده از برنامه های رشد حرفه ای به عنوان وسیله ای مطمئن بـرای ارتقاء مهاررت ها و رفع کمبودهای معلمان ، آن ها را برای بهبود آموزش ارزیابی و هدایت کنند.
امـا تمرکـز و کیفیـت برنامه های رشد حرفه ای به طور گسترده ای متفاوت است و بعضـی از ایـن برنامـه هـا عملکـرد معلمان و ددرنتیجه بازده یادگیری دانش آموزان را افزایش نمی دهد(والانس ٣، ١٩٩٦).
Diaz-Maggioli بلاسه وو بلاسه (٢٠٠٤) توصیه کردند که مدیران مدارس بـه عنـوان رهبـران آموزشـی بایـد ارزش کارههای تحقیقی را درک کنند و به کار گرفته شـدن فعالیـت هـای مبتنـی بـر تحقیـق را تسهیل کنندد که این مسئله نهایتا به حمایت مناسب از رشد حرفه ای معلمان منجر خواهد شد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار١: الگوی ابعاد ٨ گانه ایجاد و تقویت رشدحرفه ای مبتنی بر همکاری جدول ٣: نقش مدیران در تشکیل گروه های رشد حرفه ای به تفکیک هریک از ابعاد (رجوع شود به تصویر صفحه) اما در پپاسخ به سؤال سوم پژوهش از تحلیل عاملی تأییدی برای متغیر رشد حرفه ای مبتنی بر همکاریی به صورت کلی و بدون تفکیک ابعاد استفاده شد که نتایج شاخص هـای بـرازش در جدول ٤ آممدده است .