چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی طرحواره درمانی بر سازگاری تحصیلی دانش آموزان دختر بود.
روش: این پژوهش به شیوه ی نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه اجرا شد. جامعه ی آماری پژوهش را کلیه ی دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه ی دوم شهر کرمانشاه در سال 95-94 تشکیل می دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 30 نفر از دانش آموزان دختر مقطع اول متوسطه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. دانش آموزان گروه آزمایش 8 جلسه طرحواره درمانی دریافت کردند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی سازگاری تحصیلی زیرمقیاس پرسشنامه ی شخصیتی کالیفرنیا تراپ، کلارک و تایگز، استفاده شد. داده ها با روش آماری کوواریانس تک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: یافته ها نشان داد که فرضیه ی پژوهش مبنی بر تاثیر طرحواره درمانی بر سازگاری تحصیلی مورد تایید قرار گرفته است و دختران گروه آزمایش نسبت به دختران گروه گواه در پس آزمون به طور معناداری، سازگاری تحصیلی بیشتری داشتند. نتیجه گیری: بنابراین، می توان نتیجه گرفت که رویکرد طرحواره درمانی در افزایش سازگاری تحصیلی تاثیر معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
یافتهها: یافتهها نشان داد که فرضیهی پژوهش مبنی بر تأثیر طرحواره درمانی بر سازگاری تحصیلی مورد تایید قرار گرفته است و دختران گروه آزمایش نسبت به دختران گروه گواه در پسآزمون به طور معناداری، سازگاری تحصیلی بیشتری داشتند (05/0>p).
S شعرباف و قنبری هاشمآبادی، 1391؛ فرامرزی، عسگری و تقوی، 1391؛ ابوالقاسمی، بیگی و نریمانی، 1391) نشان دادهاند که درمان شناختی- رفتاری بر سازگاری تحصیلی مؤثر است.
جدول 2: نتایج بررسی همگنی ضرایب رگرسیون به تصویر صفحه مراجعه شود در جدول 2 نتایج همگنی ضرایب رگرسیون سازگاری تحصیلی نشان داد که F محاسبه شده (05/0p<، (32/2>F) برای تعامل گروه و پیشآزمون در سطح 05/0 معنیدار نمیباشد، بنابراین دادهها از فرضیهی همگنی شیبهای رگرسیون پشتیبانی میکنند و این فرضیه پذیرفته میشود.
برای بررسی برابری واریانسها در سازگاری تحصیلی از آزمون لوین استفاده شد که نتایج نشان داد این پیشفرض (برابری واریانسها) نیز برقرار است.
جدول 5: تحلیل کوواریانس برای بررسی تأثیر طرحواره درمانی بر سازگاری تحصیلی Kolmogorov – Smirnov به تصویر صفحه مراجعه شود مقدار آماره F بر اساس جدول (5) برابر با (72/15F= و 001/0 P<) است.
بنابراین فرضیهی پژوهش مبنی بر این که طرحواره درمانی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان دختر مؤثر است، تأیید شد.
بحث و نتیجهگیری این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان دختر انجام شد.
به طور کلی، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که طرحواره درمانی در افزایش سازگاری تحصیلی دانشآموزان دختر تأثیر معنیداری دارد.
بنابراین، با توجه به یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود که از طرحواره درمانی در مداخلات مربوط به سازگاری تحصیلی استفاده شود.