چکیده:
هدف این تحقیق بررسی رابطه میزان و آنواع دینداری با همبستگی اجتماعی است. روش این
تحقیق پیمایشی بوده و اطلاعات از طریق پرسشنامه جمع آوری شدند. جامعه آماری تحقیق را
دانشجویان دوره کارشناسی واحد حصارک دانشگاه خوارزمی تشکیل میدهند. از میان این دانشجویان
تعداد ۴۰۹ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب و با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله با این
دانشجویان مصاحبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای 1 استیودنت. تحلیل واریانس و
همبستگی پیرسون استفاده شده است.
نظریه دورکیم در رابطه با تاثیر دینداری بر همبستگی اجتماعی الگوی نظری این تحقیق است. نوع
دینداری نیز با توجه به انتقادی که بر نظریه دورکیم در رابطه با کارکرد انسجامی دین وارد شده و عدم
توجه دورکیم به انواع دینداری در دستگاه نظری خود مطرح میشود. بر این اساس,» دسته بندی هیک
از انواع دینداری (انحصارگراء شمول گرا و تکثرگرا) مورد توجه قرار گرفته است.
بر مبنای دستگاه نظری تحقیق, دینداری و آنواع دینداری متغیرهای مستقل تحقیق و همبستگی
اجتماعی متغیر وابسته تحقیق به شمار میآیند. همچنین این تحقیق دارای یک فرضیه اصلی و دو
فرضیه فرعی میباشد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بین دینداری با همبستگی اجتماعی
ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد. در بررسی نوع دینداری سه روش به طور همزمان به کار گرفته
شد: ۱- نوع دینداری بر مبنای شاخص نوع دینداری» ۲- نوع دینداری بر مبنای عامل انحصارگرایی
دینی و ۲- نوع دینداری بر مبنای عامل تکثرگرایی دینی. با توجه به این طبقه بندیها, بین نوع
دینداری با همبستگی اجتماعی ارتباط معناداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
اين تحقيق به اين نتيجـه رسـيده اسـت کـه از طرفي انواع دينداري نظير دينداري سکولار (که از ترکيب شاخص هاي عقل گرايي و رابطه دين با سياست حاصل شده است )، دينـداري سـنتي (کـه محصـول ترکيـب شـاخص هـاي اهميـت روحانيت در دين ، اهميت اعتقادات ، پيروي از مراجع تقليـد و اهميـت اجـراي مناسـک دينـي ميباشد) و دينداري تکثرگرا بر سرمايه اجتماعي تأثير دارند و از طرف ديگر سرمايه اجتمـاعي نيز بر انواع دينداري تأثير مي گذارد.
او با مرور نظرات مختلف داخلي و خارجي در مورد انـواع دينـداري تقسـيم بنـدي هـاي مختلفي از دينداري را مبناي کار تجربي خود قرار ميدهد که عبارت اند از: محقق بر اساس نظرات شبستري و سروش به استنتاج انواع دينداري مبتني بـر ابعـاد دين مي پردازد به اين معني که يکي از اصلي ترين تقسيم بندي هـاي انـواع دينـداري ، اولا به ميزان برجستگي يکي از ابعاد اصلي دين نسبت به ساير اديان و بازتاب آن در دينداري افراد، يا تبليغ آن از سوي گروه هاي اجتماعي ارتباط پيدا مي کند؛ و علاوه بر آن يک وضعيت متعادل و متناسب از هريک از ابعاد اصلي دين باشـد.
با توجه به اينکه سـير تـاريخي ايـن دو مفهـوم متفـاوت است ، منظور اينکه يک عده اي تنها بحث همبستگي اجتماعي را دنبال کرده ، عده اي نيـز فقـط به موضوع دين پرداختـه انـد و عـده اي نيـز بـه برسـي و نقـش ديـن در همبسـتگي اجتمـاعي پرداخته اند، به همين خاطر به طور جداگانه هريک از اين مفاهيم مورد بررسي قرار مـي گيرنـد.
Sills Editor -Norma, Greenidge, 2000, The church as a social support for women: Perspective of female members of selected Seventh- day Adventist churches, Andrews University -Morgan, Glenn (2001) Transnational Communities and Business Systems, Warwick Business SchoolUniversity of Warwick