چکیده:
در تحقیق حاضر این سوال که آسیبهای روانی اثرگذار روی دانشجویان که حاصل جنگ نرم هستند و همچنین برخی از منابع مقابله با آن کدماند مورد مطالعه قرار گرفت. کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور اهواز که در سال تحصیلی 1393 مشغول تحصیل بودند جامعه آماری را تشکیل دادهاند که از بین آنان 191 دانشجو به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. طرح تحقیق توصیفی– اکتشافی است و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای محقق ساخته، استفاده به عمل آمد. نتایج تحلیل نشان داد که آسیبهای روانی حاصل از جنگ نرم روی دانشجویان عبارتاند از گرایش به فضای مجازی و تبعیت از مدلهای غربی (مرکب از 9 آسیب) و بینشاطی و کاهش خودباوری (مرکب از 7 آسیب). ضمنا بزرگان قوم، استاندار، نیروهای نظامی، مدیران اقتصادی، جشنهای مذهبی، ائمه جمعه، رسانههای محلی و اساتید دانشگاه به ترتیب بیشترین و مهمترین منبع مقابله با جنگ نرم تلقی میشوند.
In this study، trauma affects of soft power on students and also some resources for coping with it has studied. All students of Payam Noor University of Ahvaz have considered in the academic year 2015. Among The population that had formed، 191 students have selected by multistage random sampling. This paper is a descriptive - exploratory study and to collect data has been used of researcher-made questionnaires. The results showed that the trauma of war on students include trends in cyberspace and follow the Western model (consisting of 9 trauma) and somber and lower self-esteem (consisting of 7 trauma). The elders، governor، military، business executives، religious celebrations، imams، local media and university professors. Respectively the highest and most important coping sources deemed confront the soft war.
خلاصه ماشینی:
برای اندازه گیری آسیب های روانی جنگ نرم ، از پرسش نامه تحلیل عاملی اکتشافی ( explatory factor analysis) محقق ساخته (١٣٩٣) که از ١٦ ماده و دو عامل (گرایش به فضای مجازی با ٩ ماده و بینشاطی و کاهش خودباوری با ٧ ماده ) تشکیل شده است ، استفاده به عمل آمد.
نتایج مربوط به تحلیل داده های تحقیق در دو بخش شناسایی آسیب های روانی جنگ نرم و تعیین برخی از منابع مقابله با آن ارائه شده است .
) اولویت عامل مقابله با جنگ نرم میانگین رتبه نتایج آزمون رتبه ای فریدمن نشان میدهد که بزرگان قوم با میانگین رتبه ٤,٠٣ در رتبه اول ، استاندار با میانگین رتبه ٤,٠٦ در رتبه دوم ، نیروهای نظامی با میانگین رتبه ٤,٤٦ در رتبه سوم ، مدیران اقتصادی با میانگین رتبه ٤,٥٢ در رتبه چهارم ، جشن های مذهبی با میانگین رتبه ٤,٥٥ در رتبه پنجم ، ائمه جمعه با میانگین رتبه ٤,٦٠ در رتبه ششم ، رسانه های محلی با میانگین رتبه ٤,٧٧ در رتبه هفتم و اساتید دانشگاه با میانگین رتبه ٥,٠١ در رتبه هشتم و آخر قرار گرفتند.
تحقیق حاضر همچنین نشان داد که بزرگان قوم در رتبه اول ، استاندار در رتبه دوم ، نیروهای نظامی در رتبه سوم ، مدیران اقتصادی در رتبه چهارم ، جشن های مذهبی در رتبه پنجم ، ائمه جمعه در رتبه ششم ، رسانه های محلی در رتبه هفتم و اساتید دانشگاه در رتبه هشتم از منابع عمده مقابله با جنگ نرم به شمار میروند و این یافته حاکی از آن است که برای کاهش اثرات روانی جنگ نرم میتوان از بزرگان قوم موجود در استان خوزستان ، عملکرد استاندار و بقیه موارد فوق الذکر بهره برداری نمود.