چکیده:
امروزه کیفیت به عنوان یکی از مزیتهای رقابتی مهم شناخته شده است، اما کیفیت همواره در کنار قیمتمطرح میشود، از این رو شناخت هزینه کیفیت و تقسیم بندی مناسب همواره در ادبیات توجه بسیاری ازمحققان را به خود جلب نموده است. مطالعه ادبیات نشان میدهد از زمان مطرح شدن هزینه یابی کیفیت ، همهتوجه ها به سمت شناسایی هزینه های مختلف کیفیت بوده و گاها نگاه های متفاوتی به این هزینه ها شده است کهدر اصل طبقه بندی ها شباهت هایی نیز به هم داشته اند. با وجود گزارشهای موفقی که از اجرای این روشها درشناسایی هزینه های کیفیت گردیده، یک خلا در فرآیندهای بهبود مشاهده میشود. اگر چه شناسایی هزینه ها واجرای طرحهای بهبود مناسب در این زمینه اغلب موجب بهبود سطح کیفیت محصولات و خدمات ودرنهایت منجر به افزایش رضایت مشتری میشود. اما قطعا مابین تخصیص کور منابع و تخصیص بهینه منابع دریک طرح، تفاوت معناداری در نتایج حاصل پدیدار میگردد. هدف این پژوهش طراحی رویکردی است کهبه طور مستمر و با صرف هزینه کمتر به یک سطح کیفیت مشخص برسسد. در این رویکرد، پس از شناسایی انواع هزینه های کیفیت، تفاوت اهمیت هزینه ها مشخص میگردد. در این مرحله برای هر یک دو نوع وزنبدست میآید، وزن اول از نتایج مالی حاصل از شناسایی هزینه ها بدست می آید، در واقع نسبت بار مالی هریک از هزینه ها را نسبت به کل هزینه های کیفیت نشان می دهد، نظرات ذینفعان سازمان طبق منظر کارتامتیازی متوازن در فرآیند محاسبه وزن نوع دوم به عنوان گروه کارشناسان در تکنیک فرآیند سلسله مراتبیتحلیل دخیل می گردد.
In today's competitive markets quality as a competitive advantage is important, but quality always comes with price, so cost of quality recognition and proper division has always attracted attention of many researchers in the literature. The related literature show that from the time quality costing is introduced, all attentions were to identify the different costs of quality and sometimes there were different views to these costs which have similarities in the principle of classifications. Despite to successful reports provided for implementing these methods in identifying costs of quality, it can be seen a gap in improvement processes. Although the identification of costs and improvement projects in this field, often improve the level of products and service quality and ultimately lead to increased customer satisfaction, But certainly there is a significant difference between non-optimum and optimum resource allocation in receiving results. The aim of this study is to design an approach that reach to a certain quality level in a consistent and cost less way. In this approach, after identifying the types of quality costs, difference in importance of costs is determined. The first weight comes from financial results obtained from costs identification, indeed it is the proportion of the financial load of each cost to total quality costs. Stakeholder opinion based on BSC in second weight calculating process comes into AHP as expert group.
خلاصه ماشینی:
رويكردی نوین جهت سنجش هزينههاي كيفيت با استفاده از مفاهيم كارت امتيازي متوازن با رویکرد فازی ابوالفضل کاظمی،* وحید حاجی پور** تاریخ دریافت:3/8/94 تاریخ پذیرش:22/12/94 چکیده امروزه کیفیت به عنوان یکی از مزیتهای رقابتی مهم شناخته شده است، اما کیفیت همواره در کنار قیمت مطرح میشود، از این رو شناخت هزینه کیفیت و تقسیمبندی مناسب همواره در ادبیات توجه بسیاری از محققان را به خود جلب نموده است.
از آنجائیکه هدف تحقیق ارائه متدی قابل اجرا در محیطهای صنعتی است، لذا در طول فرآیند تحقیق همواره این سوال که اطلاعات ورودی و فرآیند پردازش طوری انتخاب شوند که به راحتی قابل دستیابی در یک سازمان باشند و در نهایت خروجی شامل اطلاعاتی باشد که به سادگی قابل استفاده باشد، و به طور کلی میزان کاربردی بودن متد ارایه شده جهت پیاده سازی در دنیای واقعی، مطرح است.
در این مرحله برای هر یک دو نوع وزن بدست میآید، وزن اول از نتایج مالی حاصل از شناسایی هزینهها بدست میآید، در واقع نسبت بار مالی هر یک از هزینهها را نسبت به کل هزینههای کیفیت نشان میدهد، نظرات ذینفعان سازمان طبق منظر کارت امتیازی متوازن در فرآیند محاسبه وزن نوع دوم به عنوان گروه کارشناسان در تکنیک فرآیند سلسله مراتبی تحلیل دخیل میگردد.
در این مرحله برای هر یک دو نوع وزن بدست میآید، وزن اول از نتایج مالی حاصل از شناسایی هزینهها بدست میآید، در واقع نسبت بار مالی هر یک از هزینهها را نسبت به کل هزینههای کیفیت نشان میدهد، نظرات ذینفعان سازمان طبق منظر کارت امتیازی متوازن در فرآیند محاسبه وزن نوع دوم به عنوان گروه کارشناسان در تکنیک فرآیند سلسله مراتبی تحلیل دخیل میگردد.