چکیده:
مذاکرات میان دولتهای گروه 1+5 و ایران و اتحادیه اروپا در خصوص برنامه هستهای ایران، سرانجام در 14 جولای 2015 به نتیجه رسید و آنها بر روی سندی با نام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به توافق رسیدند. طبق این سند که ضمن قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز مورد تایید قرار گرفته است، تعهداتی در مورد محدود کردن فعالیتهای هستهای ایران و لغو تحریمها علیه ایران و یک سازوکار چند لایه حل و فصل اختلاف ناشی از این تعهدات پیشبینی شده است. کمیسیون مشترک، اقدام در سطح وزرا و هیئت مشورتی (به طور همزمان) و شورای امنیت سازمان ملل، لایههای این سازوکار را تشکیل میدهند. اگر این سازوکار نتواند در مهلت زمانی حداقل 65 روزه رضایت مدعی نقض قابل توجه برجام را جلب نماید، قطعنامههای تحریمی سابق شورای امنیت در خصوص مسئله ایران مجددا باز خواهند گشت. درواقع، با این وجود که هم در برجام و هم در قطعنامه 2231 تصریح شده است که مفاد تمامی قطعنامههای تحریمی سابق لغو میگردد، این قطعنامهها علیرغم عدم اعمال تا 10 سال پس از پذیرش برجام، امکان بازگشتپذیری را خواهند داشت.
Finally negotiations between the 5+1 group and Iran and European Union on Iran's nuclear program concluded on 14 July 2015 and they agreed on a document which called the Comprehensive Plan of Action (JCPOA). According to the document that approved by United Nations Security Council Resolution 2231, Commitments on limiting Iran's nuclear activities and lifting of sanctions against Iran and a multi-layer dispute resolution mechanism on those have been predicted. The Joint Commission, acting at the level of ministers and Advisory Board (in parallel) and the UN Security Council are the layers of this mechanism. If this mechanism fails in at least 65-day deadline to the satisfaction of the complaining participant of significant non-performance, former Security Council resolutions on Iran issue will snap-back .In fact ,however, lifting provisions of all of the former resolutions stipulates in JCPOA and in Resolution 2231, up to 10 years after the date of Adoption day will have the possibility of the snap-back, in spite of nonperformance of these resolutions.