چکیده:
تصویر که بازتابی از عواطف و اندیشه های شاعر و راهی برای محسوس ساختن درونیات وی است، هنگامی ارزش بلاغی خواهد یافت که در راستای پروراندن اندیشه ها و عواطف سراینده قرار گیرد. هدف این مقاله نشان دادن کارکرد های هنری تصویر در شعر نصرت رحمانی و هماهنگی آن با عواطف و اندیشه های اوست که با روش توصیفی تحلیلی در دو محور تصاویر زبانی (Verbal Images) و تصاویر خیالی (Images Figurative) به تناسب ذهنیت و عاطفه رحمانی با تصاویر شعری پرداخته است. رحمانی با فرا خوانی واژگانی خاص و ساخت توصیفات اصلی و حقیقی به خلق تصاویر زبانی ملهم از فضای تیره و سیاه جامعه پرداخت؛ این نگرش فضای مزبور را که متناسب با اندیشه خود او بود، تحت گونه ای از ادبیات که به رمانتیسم سیاه مشهور است، به تصویر کشی.. تصاویر خیالی او نیز که بازتاب عواطف اوست در وجوهی مانند تشبیه، استعاره، اسنادهای مجازی و دیگر صورخیال ارائه شده که تجسم بخش روحیه شکست و ناامیدی شاعر است.
خلاصه ماشینی:
وجوه زيباشناختي تصوير و هماهنگي آن با عاطفه و انديشه در شعر نصرت رحماني 1 حجت الله اميدعلي استاديار گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه اراک مهدي دهرامي استاديار گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه جيرفت چکيده تصوير که بازتابي از عواطف و انديشه هاي شاعر و راهي براي محسوس سـاختن درونيات وي است ، هنگامي ارزش بلاغي خواهد يافت کـه در راسـتاي پرورانـدن انديشه ها و عواطف سراينده قرار گيرد.
هدف ايـن مقالـه نشـان دادن کارکردهـاي هنري تصوير در شعر نصرت رحماني و همـاهنگي آن بـا عواطـف و انديشـه هـاي اوست که با روش توصيفي تحليلي در دو محور تصاوير زبـاني(Verbal Images) و تصاوير خيـالي(Figurative Images) بـه تناسـب ذهنيـت و عاطفـه رحمـاني بـا تصاوير شعري پرداخته اسـت .
نيما که مقدمه اي بر اين کتاب نگاشته بود، از همان ابتدا متوجه نوع نگاه متفاوت رحماني شد و در مورد مجموعۀ او نوشت : «آن چيزهـايي کـه در زندگي هست و در شعر ديگران سايه اي از خود نشان ميدهند در شعر شما بي پرده انـد.
اهداف و روش تحقيق هدف اين تحقيق نشان دادن جايگاه تصوير در تجسم انديشه و عاطفه و نقـش آن در سبک شعر نصرت رحماني و فضاي شعري او و نيـز کيفيـت منسـجم و بـه هـم پيوسـته شـعر اوست ؛ عناصر شعري او مثل انديشـه ، عاطفـه ، زبـان و تصـوير همـديگر را تاييـد و تقويـت ميکنند و در فضايي منسجم به پيش ميروند.