چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل مطلوب تربیت تربیت معنوی و اخلاقی کودکان پیش دبستانی و با اعتبارسنجی الگوی ارائه شده، بر روی کلیه مربیان دوره پیش دبستانی به روش کیفی و کمی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را در فاز اول خبرگان حوزه مطالعاتی علوم تربیتی و در فاز دوم مربیان پیش دبستانی شهر تهران می باشند. ابزار گردآوری داده ها در فاز اول، کاربرگ های تحلیل محتوا و در فاز دوم پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی توسط خبرگان تایید شد و پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و از روشهای آمار استنباطی مانند تحلیل اکتشافی و عاملی سطح 1 و 2 استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که برای تربیت معنوی در دوره پیش دبستان سه مولفه کلی از تحلیل محتوا یافت شد که شامل، احساس آگاهی، احساس ارزشی و احساس عرفانی می باشد و نتایج حاصل از اعتبار سنجی مدل هم نشان داد که مربیان دوره پیش از دبستان اذعان دارند که برای تربیت معنوی این سه مولفه با ریز مولفه های خود مورد تایید هستند و برای به منصه ظهور رسیدن تربیت معنوی رعایت اجرای این موارد در دوره پیش از دبستان ضرورت می یابد.
خلاصه ماشینی:
Religion Kleinberg Elkind Eliade به طور کلی کودکان معنویت را در سه سطح متفاوت تجربه میکنند (های و نای، 2006): 1-احساس آگاهی 1 ، 2-احساس عرفانی 2 ،3-احساس ارزش 3 در حال حاضر سه رویکرد نسبت به معنویت و رشد معنوی وجود دارد که در پاسخ به نقدهای نظریه فولر ایجاد گردیده است.
براساس نتایج به دست آمده عامل کلی (که در اینجا کل گویه های پرسشنامه به صورت یک عامل کلی در نظر گرفته شده است) 83/35 از کل را برای تربیت معنوی را تبیین می کند و مجموع عوامل نیز 77/66 درصد از نظارت آموزشی را تبیین می کنند.
*12/0 10 براساس نتایج به دست آمده می توان گفت از بین عوامل برازش شده گویه های زیر جز عوامل 5 گانه در محور احساس اگاهی برای تربیت معنوی است: 1- افکار و اعمالم را کنترل می کنم و سعی می کنم برای بهبود و تکامل خود بکوشم.
*22/0 4 براساس نتایج به دست آمده می توان گفت از بین عوامل برازش شده گویه های زیر جز عوامل 5 گانه در محور احساس ارزشی برای تربیت معنوی است: 1- در زندگی به دنبال عمل براساس خواست خداوند و جلب رضایت او هستم.
به تصویر صفحه مراجعه شود جدول (8) بار عاملی و وزن عاملی عوامل مرتبه اول بر روی عامل مرتبه دوم مولفه های احساس عرفانی به تصویر صفحه مراجعه شود براساس نتایج به دست آمده می توان گفت از بین عوامل برازش شده گویه های زیر جز عوامل 5 گانه در محور احساس عرفانی برای تربیت معنوی است: 1- حضور ملکوتی و الهی خداوند در جهان را باور دارم.