چکیده:
با توجه به آیات قرآن و روایات معصومین(ع) خداوند همهی انسانها را با فطرت و روانی سالم آفریده و به آن سوگند یاد کرده است «ونفس وما سوّاها» (شمس/7). اما در اثر علل و عوامل گوناگون دنیوی نقص و عیب پیدا میکنند. همانطور که در صدد پیشگیری و درمان آسیبهای مادی برمیآییم باید به آفتهای روانی نیز توجه نموده و نسبت به پیشگیری و درمان آن اقدام نماییم. هدف این مقاله بررسی و شناسایی آفتها و موانع فردی سلامت روح و روان از دیدگاه اسلام و ارائه راهکارهای نظری و عملی در جهت زدودن این آسیبها و موانع میباشد. این مقاله با بهرهگیری از روش توصیفی – تحلیلی و با مراجعه به منابع دست اول همچون قرآن کریم و روایات معصومین(ع) تدوین شده است. بر اساس یافتههای این پژوهش برخی از این موانع و آفتها عبارتنداز: خودخواهی و منیتها، پیروی ازظن، تعصب، نفس اماره، تنبلی وتن پروری، غرایز سرکش، زنگاردل، کوریقلب، قساوت قلب، دلبستگی به دنیا، حسادت، پایبندی به شهوات، تسویل، تزئین، تلبیس. از میان بر داشتن این موانع و آسیبها از نظر اسلام به استناد آیه 9 سوره شمس «قد افلح من زکّیها» منجر به پالایش روح و سلامت روان میشود
خلاصه ماشینی:
بررسی آفتها و موانع فردی سلامت روح و روان از دیدگاه اسلام محمد زابلی 1 علی قائمی امیری 2 نجمه وکیلی 3 چکیده با توجه به آیات قرآن و روایات معصومین(ع) خداوند همهی انسانها را با فطرت و روانی سالم آفریده و به آن سوگند یاد کرده است «ونفس وما سواها» (شمس/7).
اما در اثر علل و عوامل گوناگون دنیوی نقص و عیب پیدا میکنند خداوند در اینباره میفرماید: بخورید و بیاشامید، اما به اندازه کافی و لازم (اعراف/31) آنچه که انسان میخورد و مینوشد در روح و روان و نیز جسم او تأثیرگذار است، از اینرو خداوند متعال برخی از آنها را حرام و برخی دیگر را حلال کرده است.
لازمه صلح و امنیت جهانی، در سایه سلامت روح و روان است: زیرا «عشق به صلح و عدالتخواهی در درون جان هر کسی هست؛ همه از صلح و عدل لذت می برند، و با تمام وجود خود خواهان جهانی مملو از این دو هستند» ( مکارم شیرازی، 1389 :51).
لذا ضرورت انجام این پژوهش با هدف شنا سایی و بررسی آفتها و موانع فردی سلامت روح و روان و ارائه راهکارهای لازم از دیدگاه اسلام آشکار میشود.
خودخواهی و منیتها: انسان هر لحظه باید به فقر وجودی خود نسبت به خداوند توجه داشته باشد، چرا که غفلت از این امر فرد را در مسیر منیت وخودخواهی قرار میدهد که جدیترین مانع برای سلامت روح و روان میباشد.
بنابراین چیزی که به عنوان یک مانع درمقابل سلامت روح و روان قرار میگیرد دل بستگی به دنیا است، نه داشتن دنیا زیرا اساس تمامی خطاها دلبستگی ومحبت به دنیاست (علامه مجلسی1404ه.