چکیده:
قاضی سعید قمی از جمله اندیشمندان اسلامی عصر صفویه است که در آثار خود، به روشی فلسفی، عرفانی و کلامی، و با تکیه به آموزه های هیئت بطلمیوسی، ماهیت افلاک از جمله عرش و کرسی را مورد بررسی قرار داده است.
اگرچه از بیانات ایشان در بخش های مختلف برداشت های متفاوتی می توان کرد، اما در تحقیقی کتابخانه ای، در مجموع به نظر می رسد از نظر ایشان این دو، باب علم غیب و فراگیرنده جهان ملک و ملکوت هستند؛ عرش مظهر اسم المحیط و المدبر و قرارگاه اسم الرحمان، سقف بهشت، و آخرین و فراگیرترین فلک در بین افلاک یازده گانه است، جسمی مجوف و کروی، و دارای دو طبقه مجرد در بالا و مادی در پایین که اول عالم ترکیب را تشکیل می دهد، و حکم آن تا مرکز عالم امتداد دارد؛ کرسی نیز مظهر وجودات متعینه و اسم المفصل، قرارگاه اسم الرحیم، دهمین فلک، فراگیرنده فلک اطلس، و فراگرفته شده توسط عرش است که بهشت مابین آن و عرش، و جهنم در مقعر آن واقع شده است. نظریه سریان عقل در جسم و تقدس جسم، دو مطلب جدید و تامل برانگیزی است که ایشان در تبیین دیدگاه خود ارائه می دهد.
Qazi Saeed Qomi is one of the famous Islamic thinkers of Safavie era who، in his works، by the means of a philosophical، theological، mystical method and Ptolemy school، has evaluated the nature of spheres، containing the Throne and the siege. Although his words have been read in different ways، in overall، in a library research، from his point of view these two are prescience and pervasive knowledge of both earthly and divine worlds. The Throne is the symbol al-Mohit and al-Modabber، and the name of al-Rahman، the roof of heaven and the last and the most covering sphere among all the 11th spheres، a hallow spherical object with two floors، the abstract at the top and the physical at the bottom which organizes the Universe of Composition first and its edict continues to the center of the Continuous universe. Siege is also the symbol of Distinguished Existings and the name of al-Mofassel، the seat of the title Merciful، the 10th sphere، covering the starless sphere and covered by the throne، heaven stands between the siege and the throne and the hell places at the fungus of it. The theory of permeation of wisdom into Corporality (matter) and of the holiness of the Corporality are two new and also notable issues which he presents in explaining his opinions.