چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین دینداری و مسئولیتپذیری با تعهد زناشویی در دانشجویان انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی _ همبستگی است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان متاهل مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه سمنان در سال ۱۳۹۴ بودند. از این جامعه نمونهای به تعداد ۲۹۹ نفر (۱۵۹ مرد و ۱۴۰ زن) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای تعهد زناشویی آدامز و جونز (۱۹۹۷)» دینداری گلاک و اسثارک (۱۹۶۵) و مسئولیتپذیری هریسون گاف (۱۹۸۷) گردآوری و با استفاده از تحلیل همبستگی و رگرسیون چندمتغیری به روش گام به گام تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: تمام ابعاد دینداری با تعهد زناشویی همبستگی مثبث معنیدار داشت (p<0/05)؛ همچنین نفایج تحلیل رگرسیون گام بهگام نشان داد که دو مثغیر مسئولیتپذیری و دینداری» در مجموع ۵۰ درصد از تغییرات تعهد زناشویی را پیشبینی میکنند. نتیچسهگیری: یافشهها نشان داد که افزایش باورهای دینی و مسئولیتپذیری با افزایش تعهد زناشویی در دانشجویان همراه است.
خلاصه ماشینی:
یافتهها: تمام ابعاد دینداری با تعهد زناشویی همبستگی مثبت معنیدار داشت (05/0&gt;p)؛ همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام بهگام نشان داد که دو متغیر مسئولیتپذیری و دینداری، در مجموع 50 درصد از تغییرات تعهد زناشویی را پیشبینی میکنند.
, &amp; et al رسیدند که اعتقاد و التزام زوجها به باورها و ارزشهای خاص ایرانی- اسلامی در حوزه خانواده و ازدواج میتواند نقش مهمی در حفظ و تداوم میزان پایبندی و وفاداری آنان نسبت به همسر و ازدواجشان ایفا نماید.
B. طلاق در کشور ما بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی سازمان ثبتاحوال، افزایش 6/4 درصدی طلاق را گزارش میدهد (خوش فر و ایلواری، 1394: 196)؛ افزون بر این، در حال حاضر ازدواج دانشجویی به عنوان یکی از انواع ازدواج آسان مطرح شده است، گرچه میزان دوام و استحکام این نوع ازدواج امری است که بایستی احراز گردد و با بررسی بیشتر و دقیقتر آن بتوان به اصلاح نواقص پرداخت، بهگونهای که موجب خدشه در اصل این نوع ازدواج در جامعه نگردد.
با توجه به اینکه دینداری و مسئولیتپذیری از عوامل مهم در رضایتمندی زناشویی به شمار میرود و رضایتمندی از زندگی زناشویی منجر به دوام ازدواج میشود و باعث متعهد ماندن زوجها به زندگی زناشویی و خانواده میشود، لذا پژوهش حاضر به بررسی رابطه دینداری و مسئولیتپذیری در پیشبینی تعهد زناشویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سمنان پرداخته است.
برای بررسی همزمان متغیرهای اصلی پیشبین (دینداری، مسئولیتپذیری) و متغیر ملاک (تعهد زناشویی)، از تحلیل رگرسیون چند متغیری به روش گام بهگام استفاده شده است.