چکیده:
هدف از این مقاله معرفی مفهومی جدید در مدیریت تحت عنوان هم آفرینی است. این واژه در برابر هم افزایی یا سینرژی مطرح گردید. سینرژی یا هم افزایی دلالت بر آن دارد که برآیند کار جمعی، بسیار فراتر از برآیند کار تک تک افراد یا به عبارتی روشن تر «کل بزرگ تر از جمع اجزاست». براساس هم آفرینی برآیند نوآوری جمعی یا نوآوری سیستمی بیش از جمع نوآوری های فردی است. مفهوم هم آفرینی از جمع آوری و تحلیل داده های متنی و نمونه برداری نظری از آثار و متن مصاحبه های خبرگان مدیریت و اندیشمندانی چون گری همل، رالف استیسی و تام پیترز و تحلیل داده های به دست آمده با استفاده از رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد ظهور یافت. براساس این مفهوم، نوآوری های تک تک کارکنان در بستر ارتباطات و گفتمان جمعی خاصیت سینرژیک می یابد و به نوآوری های فزاینده می انجامد و مدیریت ارشد سازمان باید بسترهای لازم را جهت هم افزایی نوآوری ها و نبوغ کارکنان برای بقا، استمرار حیات، رشد و بالندگی سازمان فراهم نماید.
The purpose of this paper is to introduce a new conception of management as "Synnovation". This term was raised against synergy. Synergy implies that the outcome of collective labor is far greater than the outcome of the work of each individual، or in a more literal sense، "the whole is greater than the sum of the components." On the basis of genius، the result of collective innovation or system innovation is more than the sum of individual innovations. The concept of synnovation emerged from analyzing textual data and theoretical sampling of the works and text of interviews of management experts and thinkers such as Gary Hamel Ralph Stacey and Tom Peters and analyzing the data obtained using the Grounded Theory. Based on this concept، the innovations of individual employees in the context of communication and collective discourse find synergic property and lead to incremental innovations، and senior management of the organization must provide the necessary platforms for the synergy of innovations and staff geniuses for the survival and continuity of life and growth and Enhancing the organization.