چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش همجوشی شناختی، ادراک تعامل اجتماعی و مولفه های اجتناب شناختی در پیش بینی فرسودگی شغلی معلمان صورت پذیرفت. روش اجرای این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان مرد شهرستان پارس آباد در سال 95-1394 بودند که به روش نمونه گیری تصادفی 104 نفر از معلمان مرد از نقاط مختلف شهر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها، از مقیاس همجوشی شناختی گیلاندرز (MBI)، ادراک تعامل اجتماعی گلاس (SIQ)، مقیاس اجتناب شناختی سکستون و داگاس (CAQ) و مقیاس فرسودگی شغلی ماسلاچ (MBI) استفاده شد. داده های پژوهش نیز با روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین همجوشی شناختی با فرسودگی شغلی معلمان رابطه مثبت معنادار و بین ادراک تعامل اجتماعی با فرسودگی شغلی رابطه منفی معناداری وجود دارد p<0.05 نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که همجوشی شناختی، ادراک تعامل اجتماعی و اجتناب شناختی در زمره متغیرهای
مرتبط با فرسودگی شغلی معلمان هستند و توانایی پیشبینی آن را دارند
Aim: This study aimed to investigate the role of
cognitive fusion, perception of social interaction and,
cognitive avoidance components in the prediction of
teachers’ job burnout. The research design was
descriptive/correlational study. The population
included all male teachers in Ardabil in 2015-2016, of
which 104 persons were selected as the statistical
sample using the convenience sampling. For data
collection, the Cognitive Fusion Scale (Gillanders,
2014), Perception of Social Interaction Scale (Glass,
1994), Cognitive Avoidance Scale (Sexton & Dugas,
2008) and Job Burnout Scale (Maslach & Jackson,
1981). Research data were analyzed using Pearson
correlation coefficient and multiple regression
methods. The study results showed a significant
relationship between cognitive fusion, perception of
social interaction and cognitive avoidance with
teachers job burnout. Multiple regression analysis
showed that cognitive fusion 0.19, perception of social
interaction -0.17 and cognitive avoidance components
(thoughts repression 0.18, distractions 0.21, changing
image to thought 0.19) significantly predict job
burnout of the teachers (p<0.05). Thus, it can be
concluded that cognitive fusion, perception of social
interaction and cognitive avoidance are considered as
the predicting variables related to job burnout.