Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهش های موضوعی: ابوالفتوح رازی و تفسیر قرآن به قرآن

نویسنده:

ISC (43 صفحه - از 9 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : روض الجنان و روح الجنان، قرآن، تفسیر قرآن به قرآن، ابوالفتوح رازی و تفسیر قرآن، تفسیر، تفسیر روض الجنان و روح، تفسیر ابوالفتوح، تفسیر قرآن با قرآن، تعالی، آیات قرآن

خلاصه ماشینی:

"این‌ اسلوب و نظام ساختاری چنین است: 1-یاد کرد نام و یا نام‌های سوره 2-برشماری فضیلت و ثواب تلاوت سوره 3-آوردن مجموعه به هم پیوسته از آیات 4-ترجمه روان و کوتاه آیه به آیه آن مجموعه 5-تفسیر آن مجموعه از آیات به ترتیب شمارگان و یا روش زیر: 1/5-توضیح لغت‌های موجود در هر یک از آیه‌ها 2/5-بیان مباحث دستوری(نحو و صرف)آیات 3/5-شیوه قرائت-اگر قرائت‌های مختلف در آن آیه وجود داشته باشد 4/5-اسباب نزول 5/5-توضیح مفهوم و پیام آیه به صورت مجموعی و یا در چند بخش 3-ابزارهای تفسیری ابوالفتوح رازی در تفسیر و روشن کردن مفهوم آیات قرآن از ابزارهای مختلف سود جسته است؛ لغت،شواهد شعری از پارسی و تازی،قواعد دستوری،ادبی،بلاغی و اصولی،اقوال اصحاب و تابعان،عقل و نقل-روایات نبوی از طریق راویان تشیع و تسنن،روایات اهل بیت و خود آیه‌های قرآنی-از جمله ابزارهای تفسیری ابوالفتوح است. ابوالفتوح پس از بیان شماری از آن احتمال‌ها می‌نویسد: «حمل آن بر خدای کردن،اولی‌تر باشد برای دو وجه:یکی آن که افعال مجهول در قرآن چندان که آید مضاف با خدای تعالی بود،چنان که گفت: «و أوتیت من کل‌ شیئی» 146 و علمنا منطق الطیر 147 «و ما انزلت التوراة و الإنجیل الا من بعده» 148 الی غیر ذلک من الآیات» 149 15-تفسیر قرآن به قرآن در قلمرو برداشت‌های ذوقی از گونه‌های تفسیر قرآن به قرآن که در تفسیر روض الجنان مشاهده می‌شود،آن است که او گاه با ذوق و سلیقه خود موضوع و مطلبی را از قرآن استنباط می‌کند،سپس برای اثبات‌ درستی آن استنباط،به آیات دیگر متوسل می‌شود تا ثابت کند اولا:چنان استفاده‌ای رواست‌ دو دیگر این که آیه مورد استنباط بر آن موضوع دلالت دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.