چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، تبیین چارچوب نظری مفهوم کلاس معکوس و پاسخ به این سوال است که رویکرد کلاس معکوس که ادعای فراگیر محوری و یادگیری فعال دارد، چگونه به چالش مدیریت زمان در کلاس درس و تسهیل یادگیری فراگیر محور و فعال پاسخ می دهد؟ برای دست یابی به این هدف از روش مرور نظام مند و تحلیل مفهومی بهره گرفته شد. نتایج نشان داد هر یک از مولفه های اساسی کلاس معکوس دربرگیرنده عناصری می باشند. به طور نمونه، مولفه آموزش داخل کلاس درس شامل نظریه های یادگیری فراگیر محور و فعالیت های تعاملی و مولفه آموزش خارج از کلاس درس شامل تئوری های یادگیری مدرس محور و آموزش مستقیم می شوند. کلاس معکوس با انتقال سخنرانی به خارج از کلاس درس و اختصاص زمان کلاس به بهبود درک فراگیران و فعالیت های یادگیری جهت درک عمیق تر مفاهیم درسی و رفع اشکال به چالش های مذکور پاسخ می دهد. علاوه براین، فعالیت های یادگیری فراگیر محور شامل یادگیری فعال، یادگیری از طریق همتایان، یادگیری همیارانه، یادگیری حل مسئله و یادگیری مشارکتی می شوند که همسو با شواهد نظری کلاس معکوس می باشند.
خلاصه ماشینی:
هدف این رویکرد تمرکز بر کاربرد و بحث در زمان کلاس درس است ، درحالیکه کسب اصول و مفاهیم اساسی به وسیله فراگیران قبل از کلاس درس صورت میگیرد(٢٠١٦ ,Goldszmidt McLean, Attardi, Faden )؛ همچنین هی و همکاران نیز هدف آموزش معکوس را حذف سخنرانی در کلاس درس میدانند و براین باورند که تعریف آموزش معکوس باید از سه ویژگی برخوردار باشد: ١) یادگیری اجباری قبل از کلاس درس از طریق مواد آموزشی جدید، ٢) از طریق توضیح عمیق ، تمرین و کاربرد دانش در کلاس درس با استفاده از فنون یادگیری فعال ، ٣) درجایی که در آن حضور در کلاس درس الزامی است ((٢٠١٦ ,Warschauer He, Holton, Farkas هاچیبیز و همکاران نیز مراحل اجرای کلاس معکوس را شامل ١) طراحی آموزش معکوس برای برنامه ریزی فعالیت های یادگیری، ٢) ایجاد فرصت هایی برای پیش مطالعه (مانند فیلم کوتاه یا مواد آموزشی)، ٣) ارزشیابی تشخیصی و تکمیلی جهت تعیین نیازهای یادگیری، و ٤) استفاده از راهبردهای یادگیری فعال و فناوری برای پاسخ به نیازهای یادگیری و توسعه شایستگی ها(.
کلاس معکوس به عنوان یک رویکرد آموزشی توصیه میکند که از زمان کلاس درس برای انتقال اطلاعات ساده و سایر هدف ها مانند تشکیل گروه کوچک و تمرینات یادگیری فعال استفاده شود(,Moffett ٢٠١٦ ,Lau Liebert, Lin, Mazer, Bereknyei ٢٠١٥).
(Khera Getman, 2014 Baepler, Walker Driessen, 2014 بنابراین ، الگوی کلاس معکوس از هر روشی برای درگیر کردن و فعال کردن فراگیران در فرآیند آموزش و یادگیری استفاده میکند و این همان هدف غایی یادگیری فعال است که به مثابه چتری، سایر روش های یادگیری را تحت پوشش قرار میدهد.