چکیده:
حکومــت امــام زمــان (عج) ، بــا توجــه بــه وســعت و نیــز جهــان بینــی حــاکم بــر آن، پیامدهایی عمیق و تاثیرگذار در سطح جهانی و در ابعاد مختل زندگی فـردی و اجتماعی افراد خواهد داشت. یکی از این ابعاد، که دغدغه امروزین بسیاری از جوامـع را تشـکیل مــی دهـد، نگــاه و پیامـدهای اقتصــادی حکومـت مهــدوی (عج) است. در این مقاله تلاش شده با نگاهی توصیفی _ تحلیلی، روایات مـرتبط بـا این بعد از حکومت امام زمان (عج)، گردآوری و مورد بررسی سندی و دلالی قـرار گیرند. نتیجـه حاصـل از ایـن پـژوهش حـاکی از آن اسـت کـه بـا توجـه بـه وفـور نعمت هـا و برکـت هـای آسـمانی و زمینـی از یکسـو و رشـد معنـوی مـردم و تغییـر نگــرش آنهــا بــه ســبک زنــدگی از ســوی دیگــر، شــاهد زنــدگی همــراه بــا امنیــت اقتصادی و قناعت و مناعت طبـع، در سـطح جهـانی و در میـان افـراد و جوامـع مختلف خواهیم بود
خلاصه ماشینی:
"نکته دیگری که در شیوه تحقیق باید در نظر داشت اینکه هرچند روایات فراوانی در زمینه اقتصاد اسلامی از اهلبیت( در دست است و همچنین گزارشهایی از برخوردهای اقتصادی رسولالله( و امیرالمؤمنین( نقل شده است ولی این مقاله تنها به روایات مرتبط به دوران حاکمیت امام زمان( میپردازد چراکه: از یکسو بررسی تمامی روایات موجود، نیازمند صرف وقت فراوان و کنکاشهای فقیهانه گستردهای است که از عهده یک مقاله خارج است و موضوع یک یا چند پایاننامه خواهد بود.
پرسشی که در اینجا پیش میآید این است که سیاست اقتصادی حضرت در برابر موارد ویژه مثل مشکلاتی که در زندگی افراد رخ میدهد همچون بیماریهای خاص یا حوادثی همانند آتشسوزی یا هزینههایی نظیر مسکن چیست؟ در پاسخ باید گفت: هرچند در روایات، مطلب صریحی در این زمینه یافت نشد ولی از یکسو طبق برخی روایات، نشانی از بیماریهای خاص در روزگار حاکمیت امام زمان( نیست و از سوی دیگر با توجه به فراوانی و ارزانی اموال و پرداختهای مالی قابل توجه حکومت _ که پس از این نیز اشارههایی به آن خواهد شد _ این موارد بار مالی چندانی بر خانوادهها نخواهد داشت و از سوی سوم با تأکید اسلام بر روحیه تکافل و همگرایی و همپوشانی اجتماعی، باز از بار مالی ماجرا کاسته خواهد شد."