چکیده:
در عصر ارتباطات، الکترونیک و اطلاعات، دیگر رویدادها منحصر به نقطهای خاص نمیشود. مردم از همه رویدادها از
جمله ورزش در سراسر جهان, در فاصله کوتاهی مطلع میشوند. اما با وجود اینکه ارتباطات همگانی شده است»
متاسفانه شاهدیم که ورزش هنوز همگانی نشده است. برای اینکه ورزش همگانی شود. باید از تبلیغات مد دگرفت. در
این مقاله» مفاهیم ارتباطات و تبلیغات با هم تلفیق شده است و در جهت آشنا ساختن مردم با ورزش در ابعاد مختلف
سیاسی، اقتصادی» فرهنگی و اجتماعی به کار میرود.
عناصر ارتباطی عبارتند از: فرستنده، پیام، کانال گیرنده، بازخورد و پارازیت. عناصر تبلیغ نیز از همان عناصر ارتباطی
فرستنده برخوردارند. در مفهوم سیستمی,» ارتباط عبارت است از: افراگرد انتقال پیام از سوی فرستنده برا ی گیرنده»
مش روط بر اینکه» پیام» مشابهت معنی با معنی مورد نظر فرستنده پیام ایجاد شود.» تبلیغ هم عبارت است از: «تلاش برای
نفوذ بر دیگران به منظور نیل به مقاصد خاص با دست انداختن به افکار و احساسات آنان).
حال با توجه به تعاریف داده شده» در تبلیغات از ورزش میتوان برای دستیابی به اهدافی نظیر رشد وتکامل بدنی
مطلوب» رشد شخصیت و پیشرفت اجتماعی استفاد ه کرد و از مفاهیم مربوط به ارتباطات و تبلیغات بهره گرفت. در این
مقاله» پیشنهاد میشود که برای چگونه تبلی غکردن ورزش در ابعاد مختلف ذکر شده» از بین مدل های ارتباطی» از مدل
سیستمی طرح پیام (ایندیانا ) مد دگرفته شود. بر اساس این مدل ارتباطی کلیه عناصر: هدف» مخاطب» محتواء سازمان»
وسیله» ارائه و ارزیایی شرح» و چگونگی بکارگیر یآنان در تبلیغات مربوط به ورزش توضیح داده میشود. در حقیقت»
از این مدل به عنوان چارچوب اصلی طراحی تبلیغات ورزشی استفاده میشود.
در پایان مقاله» یک نمونه طراحی تبلیغات به همراه رسانههای مورد استفاده آن ارائه میشود و در پی آن ا ز کل مقاله
نتیجه گیری به عمل میآید. امید است که مورد توجه واقع شود.