چکیده:
خوتیر ینبل از جمله حدیثپژوهان مهم غربی است که مطالعات حدیثی وی منبع ارجاع بسیاری از حدیثپژوهان غربی است. او مفهوم سنت نبوی را در اواخر قرن نخست هجری تاریخگذاری مینماید، با این استدلال که نقطهی آغازین یکسان انگاری مفهوم سنت با سنت نبوی اواخر قرن نخست هجری است. وی برای اثبات فرضیه خود به وصیت عمر حین مرگ، صدور فتوی توسط صحابه و تابعین بر اساس رای شخصی و عدم استناد به سنت پیامبر(ص) و حصر مفهوم سنت نبوی در سنت توسط عمر بن عبدالعزیز استناد میکند. این در حالی است که با مراجعه به قرآن و منابع اصیل اسلامی نواقص روشی و محتوایی حدیثپژوهی ینبل در این زمینه روشن میگردد. با توجه به اعتبار سنت نبوی نزد قرآن و فرمان به لزوم تبعیت از سنت نبوی توسط خداوند متعال و همچنین کاربرد وسیع عبارت سنت نبوی از زمان حیات پیامبر(ص)، نظریه ینبل قابل نقد بوده و در نتیجه این عبارت را در ابتدای قرن نخست تاریخگذاری میگردد.
Gautier Juynboll is among the most prominent Western hadith scholars, who has been frequently quoted by many Western scholars. He dates the concept of the Prophetic tradition back to the late first century AH, arguing that the starting point of identifying the concept of tradition with the Prophetic tradition is the late first century AH. To prove his hypothesis, he refers to the will Umar made while he was dying, the issuance of fatwa by the Companions and the Successors on the basis of personal judgment and not the Prophet's (p.b.u.h.) tradition, and the identification of the concept of the Prophetic tradition with tradition by Umar ibn Abd al-Aziz. However, by referring to the Quran and the authentic Islamic resources, the methodological and content defects of Juynboll’s hadith research are revealed. Given the validity of the Prophetic tradition in the Quran and the command given by Allah Almighty about the necessity of following the Prophetic tradition, as well as the widespread use of the term Prophetic tradition since the period of the Prophet's life, Juynboll’s theory can be criticized and, as a result, the term can be dated back to the beginning of the first century AH.