چکیده:
در نظریه های اقتصاد خرد که شامل کاهش سود و کاهش هزینه می باشد، مصرف کنندگان کم درآمد )فقیر( باید دارای سود بیشتر و هزینه های کمتری نسبت به مصرف کنندگان با درآمد بالا باشند. لذا لازم است در نرخ آزاد سازی یارانه مصرف کنندگان با درآمد پایین بیشتر از مصرف کنندگان با درآمد بالا مورد توجه قرار گیرند. علاوه بر این، ترکیب و ساختار خانواده مصرف کنندگان فقیر )به ویژه کودکان( و اندازه سبد خانوار نیز در نرخ آزاد سازی یارانه مورد توجه قرار گیرد. با این حال مطالعات نرخ آزاد سازی یارانه تاکنون موفق به حمایت از ساختار خانواده مصرف کنندگان با درآمد کم نشده است. مطالعه حاضر نشان می دهد که در نظریه اقتصاد خرد نرخ آزاد سازی یارانه تاثیر اندازه سبد خانوار، ترکیب خانوار ویژگی کلیدی مصرف کنندگان با درآمد پایین می باشد. در این مطالعه از طریق تحلیل عاملی تاییدی به بررسی مدل معادلات ساختاری بین مصرف کنندگان کمدرآمد، ساختار ترکیب خانوار، نرخ آزاد سازی یارانه و اندازه سبد خانوار خواهیم پرداخت . بدین منظور به عنوان مطالعه موردی مصرف کنندگان کم درآمد فروشگاه های زنجیره ای شهروند در سطح شهر تهران در نظر گرفته شده است. تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مدل معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل نسخه 8/8 صورت گرفته است. تجزیه و تحلیل مقاله حاضر از نرخ آزادسازی یارانه در مصرف کنندگان کمدرامد نشان می دهد که تاثیر نرخ آزاد سازی یارانه بر مصرف کنندگان کم درآمد خیلی بیشتر از دهک های پردرآمد جامعه می باشد. علاوه بر این عوامل تاثیر عواملی دیگری چون ترکیب ساختار خانوار و اندازه سبد خانوار و میزان فقر مصرف کنندگان کمدرامد در این امر دخیل می باشد. بنابراین پیشنهاد می گردد که خرده فروشان، تولید کنندگان و به ویژه دولت به دنبال راهکارهای تبلیغاتی برای بهینه سازی اندازه سبد خانوار مصرف کنندگان کم درامد باشد.
خلاصه ماشینی:
"برای اصلاح این موضوع در این مقاله ما این سوال را مطرح کرده ایم که چه رابطه ای ساختاری میان مصرف کنندگان کم درآمد، ترکیب ساختار خانوار، نرخ آزادسازی یارانه و اندازه سبد خرید خانوار وجود دارد؟ لذا در این مقاله بیان میکنیم که مطالعات قبلی موفق به شناسایی روابط مورد نظر بین مصرف کنندگان کمدرآمد، ترکیب خانوار و نرخ آزادسازی نشده است دلیل اول این است که اندازه سبد خانوار نشاندهنده تعداد Hill Stephanie et al Inmar Rank& Hirschl Blaylock Gönül & Smith Bawa& Shoemaker Chiou & Inman Goodwin Narasimhan Lee & Brown محصولاتی است که مصرف کنندگان در یک بازدید از خرید خریداری می کنند و نشان داده شده است که این اندازه سبد خرید خانوار بر رفتار مصرف کنندگان تاثیرگذار است (اشتیلن و کاهن 1 ،1992)،(بل و لاتین 2 ،1998).
محقق دیگری در سال 1984 اثر درآمد را بر نرخ آزاد سازی مورد بررسی قرار داد، این محقق بیان می کند که استفاده از عامل درآمد نقش مهم در نرخ آزاد سازی دارد (ناریشهان 9 ،1984) دو دلیل عمده برای نتایج Kahn & Schmittlein Bell & Lattin Kim & Quiros Schiller Chiou & Inman Mittal Bawa et al Lee & Brown Narasimhan متفاوت بیان شده است : دلیل اول : ویژگی خرید و اندازه سبد مصرف کنندگان فقیر را از مصرف کنندگان پردرآمد متمایز می کند، از طرفی هم در نظریه های اقتصاد خرد تفاوت در اندازه سبد خانوار منجر به ایجاد رابطه منفی بین درآمد و استفاده از نرخ آزادسازی شده است اما این مساله دلیلی برای رد نتایج متضاد این تحقیق و تحقیقات گذشته محسوب نمیشود."