چکیده:
The goal of this paper is to compile strategies for a Chinese international
telecommunication vendor which entered into Iran telecom market in the year 2000.
Since ZTE is involved with business in more than 135 countries and it is out of our
power to collect huge data from all over the world, we have limited our strategies to
Iranian market and we will compile strategies for Iran business unit only.
To proceed with compiling strategies for ZTE Company, we will firstly give a brief
introduction about ZTE. Then we will give a short explanation about the method of
compiling strategies for any kind of firm. At the end, based on the method
introduced, we will select the most adequate strategies in order to maintain ZTE’s
competitive advantage in Iran telecom market.
هدف این مقاله عبارت است از تدوین استراتژی برای یک شرکت بازرگانی بین المللی چینی که در سال
2000 وارد بازار مخابرات ایران شده است.
بیش از 135 کشور را در بر می گیرد و جمع آوری اطلاعات ZTE از آنجایی که گستره فعالیت شرکت
حجیم از سرتاسر جهان خارج از توان ما می باشد، از این رو تدوین استراتژی را به بازار ایران محدود کرده ایم
و فقط برای واحد کسب و کار ایران تدوین استراتژی را انجام خواهیم داد.
را بطور مختصر معرفی خواهیم نمود. ZTE ابتدا شرکت ،ZTE در راستای تدوین استراتژی برای شرکت
سپس شرح کوتاهی در خصوص نحوه تدوین استراتژی برای هر نوع شرکت خواهیم داد. در پایان بر اساس
در بازار مخابرات ایران ZTE متد ارائه شده مناسب ترین استراتژیها را به گونه ای که مزیت رقابتی شرکت
حفظ شود، انتخاب خواهیم نمود.
ماتریس ) EFEM ،
خلاصه ماشینی:
"Table 5 QSPM Matrix and Relevant Scores Based on all Factors and Strategies (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) The best strategies based on QSPM model for ZTE’s Iran business unit is: 1) Strategy of Penetration into the Market: Using Political Opportunity 2) Strategy of Marketing Share Development: Through Diversification of Products and Decrease on Costs 3) Cooperative Strategy: (Letter of Credit & Long-Term Contracts with strategic suppliers) It is recommended that ZTE Iran branch should concentrate on penetrating into Iran telecom market in the next 5 years and develop its marketing share to 35% according to the long- range goals.
Tehran, Cultural Research Bureau, , (2006) [9] Pahlavaniyan, Hossein, "Strategic Management Usage" page (78) [10] Alvani, Seyed Mehdi; Mirshafi, Nasrollah,"Production Management", Mashad Astan-e Ghods-e Razavi, (1997) [11] Khalili Shourini; Sohrab, "Planing and Starategic Management" Tehran Yadvareh Ketab, (1998) [12] Kaplan, Robert; Norton, David "Strategy Map, Akbari, Hossein, Soltani, Massoud, Maleki, Amir, Tehran, Ariyana Industrial Research Group, (2007) [13] Fathollah, Mehdi, "Strategic Planning" , Elm va Sanat University, (1999) [14] Lorense, Peter; Scot, Morten; Michel F, "Strategic Control" translated by Dr. A’rabi, Seyed Mohammad; Hakkak Mohammad, Tehran, Cultural Research Bureau, (2003) [15] Ali Ahmadi, Alireza; Fathollah, Mehdi; Tajoddin, Iraj, "A Comprehensive perception on Management", Tehran, Tolid Danesh, (2003) [16] Gafariyan, Vafa; Kiyani, Gholamreza, "Five Commands for Strategic Thinking", Tehran, Farda, (2007) [17] BNET Business Dictionary, http://dictionary ."