چکیده:
There are nearly 14000 exegetical hadiths, narrated from Prophet's family, collected
by some Shi'ah scholars in a number of commentaries well-known as Tafasir –e
Ma'thur (traditional commentaries) in Shi'ah. In the 12th century, most of these
traditions were collected in the two large collections entitled Al-Burhan fi Tafsir al-
Qur'an, the work of Bahrani (d. 1107 A.H), and Nur al-Thaqalayn, the work of
Huwayzi (d. 1112 A.H). These hadiths can generally be classified in three categories: 1.
the hadiths explaining outward meanings of the Qur'an, 2. the hadiths expressing the
inward meanings of the Qur'an, and 3. the hadiths applying the Qur'anic concepts to
the certain individuals and groups of people. For example, some verses of the Qur'an
have been interpreted as symbols for the Prophet, the Prophet's household and the
opponents of the Prophet's family. The last type of traditions is called the hadiths of
Jary (flow). The term comes from Shi'ah hadith concerning ta'wil. According to some
hadiths, the Qur'an is like the sun and the moon; it flows through history as same as
the sun and the moon flows in cosmos. Among 14000 exegetical hadiths of shi'ah, more
than 2100 hadiths are classified as hadiths of Jary. These hadiths have been extremely
criticized by some of Sunni Muslim scholars. However, some modern Quranic Shi'ah
exegetes such as Muhammad Husayn Tabatabayi, the author of Al-Mizan fi Tafsir al-
Qur'an hold that it was the method of Imams of Ahl al-bayt to apply a Quranic verse
to all things it might be applied to. Nevertheless, our study shows that the numerous
traditions in this respect have been fabricated. Many of these hadiths do not possess
an authentic chain of narrators. Moreover, most of them came to Shiah hadith books
via Ghulat (exaggerators) whom our Imams refused as heretics. In fact some of them
are more similar to trite phrases, rather than interpretations of the Quran, like
applying "ba'uza" (mosquito)(Q.2:26) to Imam Ali! There are some sound hadiths
from the Imams of Shi'ah that they have denied some applications of the verses to
themselves.
Having clarified main exegetical concepts and presented two classifications of shi'ah
exegetical hadiths, this paper examines these kinds of traditions and evaluates them with
criticisms in both textual content and narrators through whom these hadiths have been
narrated.
در کتب تفسیر اثری شیعه، حدود 14000 روایت تفسیری نقل شده است. در سده دوازدهم هجری بیشتر این احادیث در دو
مجموعه بزرگ تفسیری به نامهای نور الثقلین تألیف ابن جمعه حویزی ( 1112 م) و البرهان فی تفسیر القرآن نوشتة سید
هاشم بحرانی ( 1107 م) گردآوری شد. این احادیث را می توان به طور کلی به سه دسته تقسیم کرد: دستة اول، احادیثی
هستند که به تبیین معانی ظاهری آیات قرآن می پردازند؛ دستة دوم، از این احادیث به تشریح معانی باطنی قرآن می پردازند؛
دستة سوم، روایاتی است که به تطبیق مفاهیم قرآنی بر اشخاص و گروه های خاص پرداخته است، این دسته در حوزة تفسیر
تأویل قرآن به سان مه و » ، نام برده شده است و این نام از روایاتی اقتباس شده مه می گوید « روایات جری و تطبیق » شیعی به
بنابر تحقیق انجام شده، شمار 2130 روایت از روایات تفسیری موجود به .« مهر به طور دائم بر مدار گیتی در جریان است
این نوع تطبیقات اختصاص دارد. به طور مثال، در بسیاری از این روایات، آیات قرآن بر پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت (ع)
منطبق شده است. برخی از مفسران شیعه مانند علامه طباطبایی، جری و تطبیق را شیوة درستی دانسته اند مه اهل بیت در
الیفسیر و » تفسیر قرآن به کار برده اند. از طرف دیگر، برخی منتقدان شیعه مانند دکتر محمد حسین ذهبی در کتاب
این شیوه تفسیری را به شدت مورد تخطئه قرار داده و آن را تفسیر به رأی دانسته اند. واقعیت آن است که اگر ،« المفسرون
چه اصل جری و تطبیق می تواند مورد قبول باشد، اما نمی توان گفت که همه روایات موسوم به روایات جری و تطبیق از
طریق اهل بیت به دست ما رسیده است. شمار زیادی از این روایات نه از نظر متن و نه از نظر سند، قابل دفاع نیست.تحقیق
نشان داده که حدود نیمی از این احادیث مسند نیست. همچنین افرادی مه در کتب رجال به عنوان غالی یا فاسد العقیده
معرفی شده اند، در اسناد بسیاری از این روایات وجود دارند. برخی از این روایات به عبارات مبتذل و مضحک بیشتر شباهت
در سوره بقره را بر امام علی(ع) تطبیق کرده است! گفتنی است که « بعوضه » دارند تا به تفسیر قرآن کریم، مانند روایاتی که
مطابق برخی از روایات معتبر، امامان اهل بیت علیهم السلام به شدت با اینگونه تطبیقات مخالفت ورزیده اند.
این مقاله پس از تبیین مفاهیم کلیدی در حوزه تفسیر روایی و عرضه تقسیم بندی جامع نسبت به انواع روایات تفسیری اهل
موسومند را مورد بررسی قرار داده و به نقد آنها از نظر « روایات جری و تطبیق » بیت، این دسته از روایات تفسیری را که به
متن و سند پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
"1. The meaning of "Tanzil" in hadiths In many traditions, such as the following, the word ta’wil is used in contrast with the word tanzil: Imam Sadiq said: "God sent down the tanzil and ta’wil of the Quran upon the Prophet and taught them to him.
* In another tradition, Imam ‘Ali said: "there are many verses of the Quran whose ta’wil are different from their tanzil, such as the meaning of ‘Inzal = to send down’ in these verses: "And he sent down for you eight head of cattle in pairs" (Q.
2. The exemplar of a word (misdaq) In a number of traditions, such as the following, ta’wil is used in the exemplars (masadiq) of quranic words, rather than to their concepts (literal meanings): * Once Harun al-rashid, the ‘Abbasid caliph, asked Imam Kazim: Why do you describe yourselves as ‘the children of the Prophet’, whereas you are truly the children of ‘Ali?!
1- Imam Sadiq, the sixth Imam; 47% 2- The Prophet; 13/5 % 3- Imam Baqir, the fifth Imam; 13 % 4- Imam ‘Al,i, the first Imam; 7/4 % 5- Imam Rida, the eighth Imam; 3/2 % 6- Imam Kazim, the seventh Imam; 2/4 % 7- Imam Husayn, the third Imam; 1/1 % 8- Imam Sajjad, the forth Imam; 1 % 9- Ibn ‘Abbas; 1 % 10- The other Imams, companions and the followers; 5/9 % 11- Unknown persons; 4/5 % Although the aim of all exegetical Hadiths is the explanation of what God has intended, they cannot all be put in the same category."