چکیده:
این مقاله به دنبال ارائه تحلیل شبکه مضموننما حس مکانی گردشگران داخلی در بستر میراث فرهنگی و تاریخی شهر شیراز است. در این پژوهش از روششناسی کیفی مردمنگاری استفاده شده است. پاسخدهندگان در این پژوهش 25 نفر از گردشگران داخلی بودهاند که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. برای تحلیل دادههای اولیه از تحلیل شبکه مضموننما استفاده شده است. در فرایند 6 مرحلهای تحلیل، 31 کد اولیه به پنج تم بنیادین «شکوفایی حسی»، «حس تعلق به مکان»، «درک زیباییشناسانه»، «بودن در مکان امن» و «معماری روحنواز»؛ دو تم سازماندهنده «خاطره روانمحور» و «خاطره مکانمحور» و یک تم فراگیر «بازآفرینی خاطرات تاریخی ـ فرهنگی» تقلیل یافتند. تحلیل شبکه مضموننما در این تحقیق حاکی از آن است که گردشگران در میراث فرهنگی شهر شیراز مجموعهای از احساس مکانی را تجربه میکنند که میتوان آن را «بازآفرینی خاطرات تاریخی ـ فرهنگی» دانست که به خوبی نمایانگر ارتباط فرد با مکان، گذشته، دیگران و خود است. این ارتباطات به نوعی تقویتکنندهی هویتهای فردی، فرهنگی، تاریخی و ملی افراد است.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره ٢: فرایند برساخت تحلیل شبکه مضمون نما حس مکانی سال نوزدهم ، شماره ی ١، ١٣٩٧ (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) تم سازمان دهنده : «خاطره روان ـ محور» نیازهای حسی و روانی یکی از ضروریترین ارکان زندگی بشر اسـت ، بـه طـوری کـه همه ی لحظه های زندگی درگیر این نیازها اسـت .
سـادگی باشـکوه مکـان کـه گسست ذهنی انسان را از ارکان مدرنیته نوید می دهد و او را از تجمـل گرایـی بـیروح مکان های مدرن دور میسازد، معماری فرهنگی مکان ، نورپردازی، جریان روح طبیعـت در بنا (گـل هـا، گیـاه و آب ) همـه ایـن عناصـر فیزیکـی بیـانگر معمـاری روح نـواز و قریحه بنیادی است که گردشگران را به اوج لذت بصری و روحی مـیرسـاند.
نسترن : «راستش اینجا که هستم ، یه واقعیتی وجود داره ، اونم اینه که اینجا امنه ، کمتر اذیت میشی، این امنیت تو جاهای دیگه ی شهر کمتره » (رجوع شود به تصویر صفحه) تفسیر تحلیل شبکه مضمون نما بازآفرینی خاطرات تاریخی فرهنگی میراث فرهنگی مادی به عنوان پلی ارتباطی تلقی میشود که گذشته و حال را در ظـرف خود دارد و گردشگر به جهت اشتراکات فرهنگی خود با ایـن ظـرف مکـانی احسـاس یگانگی میکند و آن مکان را به طور کامل حس میکند.
این مجموعه ی حسی را که دربردارنده ی «خـاطره ی روان محـور» و «خـاطره ی مکـان محـور» اسـت را میتوان «بازآفرینی خاطرات تاریخی فرهنگی» دانست که به خوبی نمایانگر ارتباط فـرد با مکان ، گذشته و خود و دیگران است .
(2007); Qualitative Inquiry & Reasearch Design, Second Edition, California: Sage Publication."