چکیده:
در قرآن کریم و روایات اهلبیت (علیهمالسلام) افزون بر روح عمومی همه انسانها، روحی خاص به اهل ایمان نسبت داده شده است، که «روح الایمان» نامیده میشود. مفسّران و شارحان حدیث، هرکدام بر اساس استدلالهای مختلف دیدگاههای متعددی پیرامون آن بیان داشتهاند. مقاله حاضر با هدف بررسی این دیدگاهها و نمایاندن دیدگاه ثقلین پیرامون چیستی روح الایمان و آثار آن به نگارش درآمده و به این نتیجه دست یافته است که روح الایمان یکی از مراتب روح انسانی است که مبدا حیات جدید با دامنهها و آثار فرا مادّی از قبیل حیات طیبه، عبودیت، تقوای الهی و بصیرت تمیزدهنده میان حق و باطل است و در اثر استکمال مراتب ایمان، آثار ناشی از روح ایمانی متناسب با آن، دارای دامنههای وسیع و افزونتر از حیث علم و قدرت میگردد.
In addition to the general spirit of all human beings, a specific spirit called ruh al-iman (sprit of faith) is ascribed to the faithful in the Qur’an and Ahl albayt’s (A.S.) traditions. The interpreters and commentators of hadith have each expressed various viewpoints about it based on different arguments. The present article has been written with the aim of examining these viewpoints and representing the thaqalayn ’s viewpoint about the quiddity of ruh al-iman and its outcomes. It has concluded that ruh al-iman is one of human spiritual ranks that is the origin of a new life with trans-material domains and outcomes such as a goodly pure life, devotedness, God-wariness, and theinsight for distinguishing falsehood from truth; and the outcomes resulting
from a faith proportionate to it achieves extensive and higher domains in terms of knowledge and power due to the completion of levels of faith.