چکیده:
علم و تولید علم همواره دغدغة فکری جامعة بشری
بوده است. قر آن کریم در تعدادی از آیات اشاره به علم و
تولید آن دارد که کمتر اشارهای به آن شده است. قرآن
تنها کتاب آسمانی است که با آموختن و بادگیری نازل شده
است. دین اسلام بهعنوان یک مکتب آسمانی, ارائهدهندة
کامل ترین و سلامتساز ترین سبک زندگی بشریت است و
مذهب شیعه جلوه تام اسلام ناب محمدی(ص) است؛ با این
حال یکی از مباحثی که نیاز به آن در قلمرو ادبیات دینی، به
ویژه آادبیات شیعه احساس میشود. مطالعه روی جنبههای علمی و فلسفی متون دینی است. لذا مطالعه حاضر بر آن
بوده است که جایگاه تولید علم را در قرآن مجید بررسی
نماید. روش در این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی و مطالعة
کتابخانهای میباشد. برای تحقق اهداف پژوهش سه سوّال
پژوهشی تدوین شده و محقق با تحلیل تفسیرهای موجود
در پی یافتن جوابی برای سوالات پژوهشی بوده است.
نتایج این مطالعه نشان داد که بیش از هفتصد بار مادة
علم در قرآن به کار رفته است. در مکتب تابناک اسلام علما
و دانشمندان از مقامی بس عظیم برخوردار بوده و با اوصافی
متعالی ستوده شدهاند که بعد از پیامبران و امامان(ع) کسی
را در شان و مرتبه یارای برابری با آنان نیست.
البته مراد دانشمندانی هستند که وجودشان سرشار از
عشق به پروردگارء خدمت به بشریت و هدایت مردم است و .
عمل به علم را سرلوحة کار خود قرار دادهاند. قرآن هر علمی
را که به منظوری از منظورهای فردی یا اجتماعی اسلام کمک
میدهد و ندانستن آن» سبب آسیب به فرد یا اجتماع انسانی
می شود. توصیه میکند. در آخر مقاله نیز هفت راهکار برای
افزایش تولید علم اسلامی پیشنهاد شده است.