چکیده:
عدالت گستری مهدوی به عنوان ارزشمندترین ره آورد عصر ظهور، است. یکی از راه های درک این تعبیر و شناخت ابعاد و عمق آن، بررسی همه جانبه از تعبیر «ظلم بشری» پیش از ظهور است؛ زیرا تعابیر «عدالت» و «قسط» با «ظلم» و «جور» جایگزین یکدیگرند. مقوله «ظلم» در مصادر فریقین به سه نوع تقسیم شده است؛ ظلم نابخشودنی، ظلم غیر واگذاشتنی و ظلم بخشودنی. چون در ماهیت این سه نوع ظلم درنگ کنیم ریشه همه آن ها را در شرک خفی و جلی انسان با غفلت او از یکتاپرستی می یابیم، پس عدالت بعد از ظهور، نقطه مقابل شرک، در توحید شناسی و توحیدگرایی است. عصر ظهور، عصر تجلی حقیقت توحید و ظهور حقیقت در عالم است و آینده بشریت دین داری خواهد بود و زمین از آن بندگان صالح خداست. از راه های رسیدن به توحید در روایات، معرفت امام است. این مقاله به دنبال بررسی چگونگی رسیدن انسان ها به معرفت توحیدی از رهگذر معرفت امام در عصر ظهور است و به این نتیجه می رسد که معرفت امام به معرفت توحیدی هم طریقیت دارد و هم موضوعیت. هر چند در عصر غیبت رسیدن به این معرفت امکان دارد؛ ولی در عصر ظهور که عصر غالب آمدن دین ولایی بر جهان هستی است، با حضور امام تحقق می یابد و کل بشر به سهم خود به معرفت توحیدی نائل می آید و امام با سیره گفتاری و سیره ولایی خود باعث معرفت توحیدی می شود.
Mahdi's justice is considered to be the most valuable year-round adventure. One way of understanding this interpretation and recognizing its dimensions and depth is to look at the comprehensive definition of "human oppression" before its emergence because the concepts of "justice" and "installment" are replaced by "oppression" and "law". The category of "cruelty" in the case of both sects is divided into three categories: unpardonable oppression، nonviolent oppression and oppression. If we look at the nature of these three kinds of oppression، we find the root of all of them in the clear and secret polytheism of man with his neglect of monotheism، then justice after the emergence is the opposite of polytheism in monotheism and monotheism.The Age of Advent is the age of manifestation of the truth of monotheism and the emergence of truth in the universe، and the future of humanity will be religious، and the earth is for God's righteous servants. The path to achieving monotheism the traditions is the knowledge of the Imam.
This article seeks to examine how humans come to the knowledge of monotheism through the knowledge of the Imam in the Age of Advent، and concludes that the knowledge of the Imam has both the knowledge of monotheism and its relevance.
Although in the time of absence، it is possible to reach this knowledge; however، in the age of the emergence thst is the age of domination of guardianship religion on the universe، by the presence of the Imam will be realized، and the whole of man will be attained by his contribution to the knowledge of monotheism، and the Imam with the oral and practicable language causes to the monotheism's knowledge.
خلاصه ماشینی:
"آیتالله جوادی آملی میفرمایند: خلیفه کامل کسی است که مظهر همه شئون مستخلف عنه باشد و چون انسان کامل خلیفه خداست و خداوند واحد است، خلیفه کامل نیز در هر عصر یگانه خواهد بود و اگر خلفای دیگر معاصر او بودند، حتما تحت ولایت خلافت مطلقه او قرار دارند وگرنه همه آنها خلیفه ناقص بوده، هیچیک خلیفه کامل نیست.
(نوری، 1363: 742؛ قمشهای، 1378: 111؛ حسینی طهرانی، 1408ق: 125) موجودات به واسطۀ انسان کامل که مظهر جامع اسماءالهی و واسطۀ فیض میان خالق و مخلوق و یگانه خلیفۀ خداوند در زمین است و هدایتگری و مقام تعلیم انسانها را بر عهده دارد، رجوع به حق کنند و اینکه در آیۀ شریفه، میفرماید: (إن إلینا إیابهم * ثم إن علینا حسابهم( (غاشیه: 25) و در زیارت جامعه کبیره میفرماید: «و ایاب الخلق الیکم، حسابهم علیکم» سری از اسرار توحید و اشاره به آن است که رجوع به انسان کامل، رجوع الی الله است؛ زیرا انسان کامل فانی مطلق و باقی به بقاءالله است، بلکه خود از اسماء حسنی و اسم اعظم است.
(طباطبائی، 1417ق: ج1، 267) به طور خلاصه علامه بر این باور است که از حقیقت امامت در قرآن که از آن به هدایت امر تعبیر میشود، یک نوع هدایت و جذبه معنوی است که از سنخ عالم امر و تجرد است، یعنی امام با حقیقت و نورانیت باطن ذات خود، در قلوب شایسته و زمینه دار مردم تأثیر و تصرف مینماید و آنها را به سوی کمال و غایت ایجاد، جذب و هدایت میکند و به بیان دیگر، امام کسی است که از جانب حق تعالی برای پیشروی صراط ولایت اختیار شده است و زمام هدایت معنوی مردم را در دست گرفته است."