چکیده:
بدون تردید شرط بقای و تداوم حیات هر سازمانی در دنیای پر رقابت کنونی ارتقای بهره وری است و این امر نیز مستلزم
رعاوت اصول و شبوههای عحبح وعلمی انجام کارها است که سازمانا در سبط رقابتی محگوم به تهرکز و اجرای
وری می باشند شاید نتوان برای رسیدن به بهره وری سقف مشخصی را در نظر گرفت ولیکن آنچه در این میان برای ما
اهمیت دارد رسیدن به نقطه بهینگی در انجام امور و وظائف سازمانی است. از آ نجا که از میان عوامل تولید (کالا و
خدمات)عامل نیروی انسانی بر خلاف سایر منایع سازمانی از مهمترین اهرم اصلی در افزایش یا کاهش بهره وری سازمانی
می باشد از جایگاه ویژه ای برخورداربوده و باید توجه خاصی به آن مبذول داشت.
فلذا در پژوهش حاضر بمنظور بررسی عوامل موثر بر ارتقای بهره وری کارکنان دیوان محاسبات کشور که سوال اصلی
تحقیق را تشکیل می دهد و از میان چهار عامل محیطی,شغلی, فردی و سازمانی تاثیر گذار بر بهره وری(مدل کوپمن»
عوامل سازمانی شامل "مشارکت کارکنان » سیستم جبران خدمات انتخاب و گزینش صحیح کارکنان » برنامه های
آموزشی » شیوه های رهبری و ساختار سازمانی " مورد بررسی قرار گرفته است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر
روش اجرای توصیفی- همبستگی است جامعه آماری مورد بررسی کارکنان دیوان محاسبات کشور بوده که با بهره گیری
ازجدول مورگان تعداد ۲۹۲ نفر بعنوان نمونه تعیین و بصورت تصادفی ساده انتخاب شده و از طریق پرسشنامه مورد
سنجش قرار گرفته اند تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق ضریب همبستگی اسپیرمن » رگرسیون تک متغیره»تحلیل
واریانس یک طرفه با استفاده از نرم افزار (5055)صورت پذیرفته است نتایج حاصله ارتباط معناداری را میان کلیه عوامل
سازمانی با بهره وری نشان می دهد که بیشترین تاثیر را نوع و سبک رهبری بر بهره وری نیروی انسانی داشته است
.
No doubt the condition for survival and continuation of every organization in present competitive world
is promoting efficiency and this needs to obey right principles and fulfilling takes scientifically that
organizations must perform and focus on efficiency in a competitive environment. Perhaps you cannot
consider a certain optimum for efficiency but what is important for us is to achieve an optimized point in
fulfilling the affairs of organization. Since among all production factors (goods and services), human
source factor is the most important factor in increasing or decreasing of organization’s efficiency then it
enjoys an specific place and must be paid an special consideration.
So, in present paper for considering effective factors on promoting efficiency of Country’s Computing
Center employees that is the main question of the research and effective factor among all four factors i.e.
environmental, occupational, individual and organizational on efficiency (Copman model), organizational
factors have been considered that are “personnel cooperation, service compensate system, proper
selection and choice of personnel, educational planning, organizational structure and leading methods”.
This research, from the practical objective and performing method point of view is descriptivecooperative.
Statistical community considering country’s computing center employees that is using
Morgan’s table about ٢٩٢ persons were chosen typically and randomly and were evaluated via
questionnaire analyzing information has been done via Spearman’s coefficient relevant, regression’s
single variable, single way variance analysis by using SPSS software. Obtained results have shown a
mean relation among all organizational factors with efficiency that the kind and method of leadership had
the most effectiveness on human source of efficiency.