چکیده:
اندازه گیری مبتنی بر برنامه درسی (CBM) یک روش نظارت بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق سنجش مستقیم مهارت های پیش بینی شده در برنامه درسی است. با وجود اینکه حدود نیم قرن از معرفی CBM در دنیا می گذرد، ولی تاکنون در برنامه درسی ایرانی مورد توجه قرار نگرفته است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر معرفی و بررسی تاثیر CBM بر پیشرفت ریاضی دانش آموزان ابتدایی در مقایسه با روشهای مرسوم ارزشیابی تکوینی بود. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ جمع آوری اطلاعات، شبه آزمایشی با گروه کنترل و پیش آزمون برای نمونه ای از دانش آموزن سوم ابتدایی بود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که CBM بر پیشرفت ریاضی دانش آموزان ابتدایی تاثیر معنی داری دارد. بر اساس نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می شود که CBM به عنوان یک روش موثرتر ارزشیابی تکوینی، در برنامه درسی دوره ابتدایی بکار گرفته شود.
Curriculum Based Measurement (CBM) is a
supervision method of student’s educational
achievement through direct assessment of
predicted skills in the curriculum. Although
almost half a century passes from the
introduction of CBM in the world, however,
it has not been considered in Iranian
curriculum. So, this research aimed to
introduce and investigate the impact of
CBM on math achievement of elementary
students in comparison with conventional
methods of formative evaluation. The
present study based on the goal is applied
research and in term of data collection is a
quasi experimental method with a control
group and pretest for a sample of 3rd grade
elementary students. Results of analysis of
covariance showed that CBM had a
significant effect on elementary students’
math achievement. Based on this research
results, it is recommended that CBM is used
in the elementary curriculum as a more
effective method of formative evaluation.
خلاصه ماشینی:
تأثیر اندازه گیری مبتنی بر برنامۀ درسی (CBM) بر پیشرفت ریاضی دانش آموزان ابتدایی ١ The Effect of Curriculum Based Measurement (CBM) on Math Achievement of Elementary Students دکتر مسعود گرامی پور٢، دکتر اصغر مینایی 3 چکیده : اندازه گیـری مبتنـی بـر برنامـۀ درسـی (CBM) یـک روش نظارت بر پیشرفت تحصیلی دانش آمـوزان از طریـق سـنجش مستقیم مهارت های پیش بینیشده در برنامۀ درسـی اسـت .
علیرغم عدم توجه به CBM در برنامۀ درسی داخلی، مدت زمان زیادی از توسعۀ CBM در خارج از کشور میگذرد و تحقیقات خارجی زیادی نشان میدهند 1 که این روش در پیشرفت خواندن ، ریاضی و نوشتن تأثیر مثبتی دارد (فوگن ، جیبان و دنو، ٢٠٠٧؛ مک مستر٢ و اسپین ٣، ٢٠٠٧؛ مارچند و فرر، ٢٠١٤؛ مرسر٤ و کلر- مارگولیس ٥، ٢٠١٥) و نتایج همۀ آن ها حاکی از آن است که تحت شرایط مختلف ، نمرات حاصل شده از CBM دارای پایایی و اعتبار مطلوبی است (دالی ٦، رایت ، کلی ٧ و مارتینز٨، ١٩٩٧؛ گود، سیمونز٩ و کیمونی ١٠، ٢٠٠١؛ کامینسکی١١ و گود، ١٩٩٦؛ مارستون ١٢ و همکاران ، ٢٠٠٧؛ مک کونل ١٣، مک ایوی١٤ و پریست ١٥، ٢٠٠٢؛ مک کونل ، پریست ، دیویس ١٦ و مک ایوی، ٢٠٠٢؛ مان ١٧، ١٩٩٤؛ میث ، بریچ و 19 18 1 - Jiban 2 - McMaster 3 - Espin 4 - Mercer 5 - Keller-Margulis 6 - Daly 7 - Kelly 8 - Martens 9 - Simmons 10 - Kame’enui 11 - Kaminski 12 - Marston 13 - McConnell 14 - McEvoy 15 - Priest 16 - Davis 17 - Munn 18 - Methe 19 - Briesch 76 هولاک ١، ٢٠١٥).