چکیده:
فرایندهای یادگیری در حال توسعه و نوآوری هستند. رویکردهای جدید یادگیری، موجب توسعۀ فناوری برای یادگیری بهتر و افزایش نوآوری در نظام برنامهریزی درسی میشوند. فناوری اطلاعات و ابزارهای آن، زمینههای لازم برای بهکارگیری روشهای جدید یادگیری را بهوجود میآورند و به همین دلیل، یادگیری الکترونیکی یکی از مهمترین کاربردهای فناوری اطلاعات در جهان مطرح شده است. مزیتهای نظام آموزش مجازی موجب استفادۀ روزافزون از این شیوۀ آموزش در مراکز دانشگاهی شده است. این مقاله با هدف شناسایی حوزههای عملکردی LMS دانشگاه تهران و بر اساس مدل مفهومی مشخص، مشکلات موجود در هر یک از ابعاد آن را بیان میکند. نحوۀ گردآوری دادهها در این تحقیق، مصاحبه به روش گروههای کانونی، مشاهده و بررسی سیستم این دانشگاه، مطالعۀ مستندات و مقایسۀ آن با سیستم سایر دانشگاههاست. نتایج پژوهش به روش تحلیل تم نشان میدهد در ابعاد ارتباطات و همکاری سیستم، مشکلات با اهمیتتری وجود دارد. همچنین از دیدگاه محققان، عمدۀ مشکلات به ماژولهای آزمایش و ارزیابی، پایگاه داده، سیستمی و زیرساختی مربوط میشود.
Currently, ICT and educational processes are experiencing development and innovation. This new trend will help promote educational technology and enhance innovations regarding educational planning. E-learning is considered as one of the most prominent ICT applications across the world. Advantages of virtual learning have entailed daily usage in various universities. Learning management systems are specific web-based systems to manage, track students, define courses, and evaluate the learners. However, these systems may involve inefficiencies and disadvantages as well. This paper attempts to identify the LMS functional areas in University of Tehran based on a specific conceptual framework and to present the relevant issues and problems for each dimension. The data for the present study were collected using focused group interviews, system observations. The researchers also compared the documents and the university system with that of other universities. The results of the theme analysis indicated that “communication” and “system cooperation” dimensions are involved with more important problems and issues. The researchers believe that the main issues are due to the test modules, evaluations, and systemic and underlying databases.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که اين شيؤە آموزشي در کشور ما صنعت نوپايي به شمار مي رود، طي چند سـال گذشته ، همگـام بـا افـزايش تقاضـاي آمـوزش و گسـترش روزافـزون يـادگيري الکترونيکـي در دانشگاه هاي معتبر کشورهاي مختلف جهان ، مسـئولان و مـديران دانشـگاه هـا و مؤسسـه هـاي آموزش عالي ايران ، به صرف هزينه هاي بسيار زياد براي خريد و پياده سازي سامانه هاي آموزشـي در نظام آموزشي اقدام کردند (عبـدالهي و همکـاران ، ١٣٩٣)، امـا پـس از گذشـت چنـد سـال از به کارگيري سامانه هاي مديريت آموزشي به اين نتيجه دست يافتند کـه سـرمايه گـذاري در ايـن حوزه بسيار بي هدف بوده و فقط سامانه اي براي برآورده شدن نياز موقت کاربران ، خريـداري شـده است .
هدف از اين نوشتار، شناسايي دقيق چارچوب حوزه هاي عملکردي سيستم مديريت آموزشـي (LMS) و بيان مشکلات هر يک از حوزه هاي عملکردي ايـن سيسـتم اسـت تـا مـديران ارشـد دانشگاه هاي مجازي ، معيارهاي مناسبي براي تأمين يک سيستم مديريت يادگيري داشته باشند و با توجه به مشکلات شناخته شدٔە مربوط به هر يک از حوزه هاي عملکردي ، بر اساس راهکارهاي ارائه شده ، کيفيت آموزش دهي سيستم را بهبـود داده و بـراي ارائـة خـدمات بهينـة آموزشـي بـه فراگيران ، تلاش کنند.
Documents يافته هاي پژوهش در اين قسمت ، بر اساس نتايج به دست آمده از مصاحبه هاي صورت گرفته با گروهي از اسـتادان ، دانشجويان و کارشناسان آموزشي مرکز آموزش هاي الکترونيکي دانشـگاه تهـران ، دسترسـي بـه مستندات موجود در خصوص ويژگي ها و ضعف هاي اين سيستم ها و همچنين اطلاعـاتي دربـارٔە مشکلات LMS از طريق مقايسه با ساير سيستم ها در دانشگاه هـاي مجـازي ، مشـاهدات انجـام شده در اثر بررسي کامل تمام ابعاد و زيرشاخه هاي عملکـردي سيسـتم مـديريت يـادگيري ايـن دانشگاه ، در نهايت يک چارچوب مفهومي مطابق شکل ١ براي سيستم مديريت يادگيري طراحي شد.