چکیده:
هدف پژوهش بررسی رابطه خطاهای ادارکی مدیران بر رفتار سرمایه گذاری آنها با توجه به نقش تعدیل گر سن و جنسیت
(مطالعه موردی: شرکت های بازرگانی - صادراتی شهر مشهد) است. این تحقیق کاربردی به روش توصیفی - همبستگی از
شاخه مطالعات میدانی انجامشده است. با توجه به این که شرکت های بازرگانی در شرایط اقتصادی کشور نقش بسزایی دارند و
میتوانند تاثیر شگرفی در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور داشته باشندء لذا در تحقیق حاضر کلیه مدیران شرکت های بازرگانی
- وارداتی شهر مشهد که در زمینه سرمایه گذاری نیز فعالیت می کنندء جامعه تحقیق حاضر قرارگرفتند. با توجه فرمول
کوکران حجم نمونه ۸۶ شرکت برآورد گردید که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی در دسترس به توزیع و تکمیل
پرسشنامه پرداخته شد. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته است. آزمون فرضیه ها و تجزیه
و تحلیل اطلاعات از روش رگرسیون و معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج نشان می دهد که خطای پیش بینی»ء تشدید و
بیش اعتمادی مدیران بر رفتار سرمایه گذاری آنها رابطه مثبت و معنادار دارد. متغیر سن و جنسیت مدیران بین خطای پیش
بینی مدیران بر رفتار سرمایه گذاری آن ها واسطه گری می کند. متغیر سن و جنسیت مدیران خطای تشدید مدیران بر رفتار
سرمایه گذاری آنها واسطه گری می کند. متغیر سن و جنسیت مدیران خطای بیش اعتمادی مدیران بر رفتار سرمایه گذاری
آنها به واسطه گری می کند.
The purpose of this study was to investigate the relationship between managers' perceptional errors and their
investment behavior considering the role of age and gender moderator (case study: commercial and export
companies of Mashhad). This applied research has been done by descriptive correlation method from the field
studies field.) Considering that commercial companies have a significant role in economic conditions of the
country and they can have a significant impact on the economic goals of the country, therefore, in the present
study, all managers of imported and commercial companies operating in the city of Mashhad, the research
community was present. According to Cochran formula, the sample size of 86 companies was estimated and
distributed to the questionnaire by using randomized sampling method. The data gathering tool was a researcher
made questionnaire. The hypothesis test and data analysis are done by regression method and structural
equations. The results show that the forecast error, exacerbation and more trust of managers on their investment
behavior are positive and significant. The variables of the age and gender of the managers interfere with the
managers' prediction error on their investment behavior. The variables of age and gender Managers of managers'
mismanagement interfere with their investment behavior. The variables of the age and gender of directors make
managers more distrustful of misconduct on their investment behavior.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اینکه مقدار ضریب معناداری (آماره t) برای دو متغیر پژوهش بیشتر از 96/1 می باشد بنابراین فرضیه سوم تحقیق با عنوان خطای بیش اعتمادی مدیران بر رفتار سرمایه گذاری آنها تاثیر مثبت و معنادار دارد، تایید می گردد.
همان طور که در جدول زیر مشخص است سطح معناداری کمتر از 05/0 است بنابراین فرضیه چهارم تحقیق با عنوان متغیر سن مدیران بین خطای پیش بینی مدیران بر رفتار سرمایه گذاری آن ها واسطه گری می کند، تایید می گردد.
همان طور که در جدول زیر مشخص است سطح معناداری کمتر از 05/0 است بنابراین فرضیه پنجم تحقیق با عنوان متغیر جنسیت مدیران خطای پیش بینی مدیران بر رفتار سرمایه گذاری آن ها واسطه گری می کند، تایید می گردد.
همان طور که در جدول زیر مشخص است سطح معناداری کمتر از 05/0 است بنابراین فرضیه هشتم تحقیق با عنوان متغیر سن مدیران بین خطای بیش اعتمادی مدیران بر رفتار سرمایه گذاری آن ها واسطه گری می کند، تایید می گردد.
Investigating the Relationship between Managers' Perceptional Errors and Their Investment Behavior Considering the Role of Age and Gender Moderator (Case Study: Commercial and Export Companies of Mashhad) Najmeh Oliyai1, Mohammad Heidari2 1.
Assistant Professor and Faculty Member, Department of Business Administration, Islamic Azad University, Nishapur Branch, Nishapur, Iran Abstract The purpose of this study was to investigate the relationship between managers' perceptional errors and their investment behavior considering the role of age and gender moderator (case study: commercial and export companies of Mashhad).