چکیده:
تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک شیوه هایی هستند که به تازگی به عنوان وسیله ای برای غلبه بر محدودیت های
روش حسابداری مدیریت سنتی در برخورد با مسائل استراتژیک ارائه شده اند. حسابداری مدیریت استراتژیک باعث ارتباط تمام
فعالیت های شرکت با استراتژی کسب و کار شده و موجب افزایش رقابت پذیری شرکت می گردد. هدف این مقاله بررسی
کاربرد تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک در سطح شرکت های شهرک های صنعتی می باشد. این تحقیق از لحاظ
هدف کاربردی است و از لحاظ روش کار از نوع تحقیق های پیمایشی است. داده های مورد نیاز از طریق توزیع پرسشنامه
محقق ساخت میان مدیران و حسابداران ارشد شرکت های شهرک های صنعتی استان چهارمحال و بختیاری جمع آوری
گردیده است. تحلیل آماری این پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS21 انجام گردیده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از
آزمون تحلیل واریانس(ANOVA) و آزمون تعقیبی شفه و آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده شده است. نتایج نشان داد که
میانگین میزان کاربرد در ۱۴ تکنیک از ۱۶ تکنیک ارزیابی شده بالاتر از سطح متوسط می باشد؛ و همچنین میزان استفاده از
تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک میان انواع صنایع متفاوت است.
خلاصه ماشینی:
"مقایسه شرکت های سلولزی در زمینه میزان کاربرد تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک نشان می دهد که در شرکت های سلولزی اولویت بندی ابعاد بدین صورت است : هزینه یابی استراتژیک ، برنامه ریزی و مدیریت عملکرد، تصمیم گیری استراتژیک ، حسابداری رقیب و حسابداری مشتری.
در شرکت های شیمیایی رتبه بندی یا اولویت بندی (بیشترین کاربرد) ابعاد تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک بدین صورت است هزینه یابی استراتژیک ، حسابداری رقیب ، حسابداری مشتری، برنامه ریزی و مدیریت عملکرد و تصمیم گیری استراتژیک .
رتبه بندی ابعاد تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک در شرکت های برق -الکترونیک بدین صورت است : هزینه یابی استراتژیک ، حسابداری رقیب ، حسابداری مشتری، برنامه ریزی و مدیریت عملکرد و تصمیم گیری استراتژیک .
رتبه بندی ابعاد تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک در شرکت های فلزی بدین صورت است : هزینه یابی استراتژیک ، برنامه ریزی و مدیریت عملکرد استراتژیک ، حسابداری رقیب ، حسابداری مشتری و تصمیم گیری استراتژیک .
در شرکت های کانی غیرفلزی اولویت بندی ابعاد تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک بدین صورت است : حسابداری مشتری، برنامه ریزی و کنترل و مدیریت عملکرد استراتژیک ، تصمیم گیری استراتژیک ، هزینه یابی استراتژیک و حسابداری رقیب .
در انتها رتبه بندی ابعاد تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک در شرکت های نساجی بدین صورت است : حسابداری رقیب ، برنامه ریزی و مدیریت عملکرد استراتژیک ، حسابداری مشتری، تصمیم گیری استراتژیک و هزینه یابی استراتژیک .
Cadez Simon, 2006," The Application of Strategic Management Accounting Techniques in Slovenian Manufacturing Companies", Zagreb International Review of Economics & Business, Vol. 9, No. 1, pp."