چکیده:
پدیده نفاق یکی از مهم ترین مسائلی است که حکومت نبوی با آن دست و پنجه نرم می کرد. پراکنده بودن منافقین در جامعه مدینه و همراهی ظاهری آنان با دیگر مسلمانان خطر عدم همراهی مسلمانان با سیاست های نبوی در مقابل منافقین را افزایش می داد. پیامبر خدا به منظور کاهش خطر جذب دیگر مسلمانان به منافقان رفتارهای متعدد اقناعی داشت که مطالعه آنها می تواند دست یافتن به الگوی مطلوب اقناع افکار عمومی در عرصه های اعتقادی و فرهنگی را میسر گرداند. پرسش است این است که شیوه های اقناعی رسول خدا در مواجهه با منافقین چه بوده است؟ به منظور پاسخ به این پرسش خطابات قرآنی پیرامون رفتار پیامبر اکرم (ص) با منافقان به عنوان داده معین شد و در نهایت با اتخاذ روش تبیینی و با قراردادن مدل ELM به عنوان چارچوب مفهومی و جستجوی مولفه های آن در آیات منتخب، مدل اعتقادمحور به عنوان مدل مطلوب اقناع افکار عمومی استخراج شد که شامل این مولفه ها می باشد: 1- در حوزه انگیزه: آمیختن با شان اجتماعی، آمیختن با اعتقادات و غافلگیری؛ 2- در حوزه توانایی عینیت بخشی به نتیجه عمل و تحریک اعتقادی جامعه و 3- در حوزه پاسخ های درخور: چیستی صفت منافقان، چیستی ماهیت رفتاری منافقان و چیستی نتیجه نفاق.
Hypocrisy was one of the most important issues and problems in the Prophet Mohammed (peace be upon him) era. Hypocrites were scattered in Medina، and they acted like true Muslims; so، the risk of alliance Between Muslims and the Prophet against the hypocrites was very serious. Prophet Muhammad (PBUH) took several persuasive behaviors to reduce the risk of joining Muslims to Hypocrites. Studying these behaviors can help achieving the optimal model of persuading public opinion in the beliefs and cultural areas. According to this assumptions، this study aims to answer this question: what are the Prophet Mohammed (PBUH) methods of Persuasions in confronting Hypocrites. Obviously، answering to this question means extracting the optimal model of Persuasion in confronting political opposition. In order to answer this question، Quranic statements about the behavior of the Prophet (PBUH) with hypocrites determined as the foundation of this study. Finally، by using the explanatory method، having ELM model as theoretical framework and searching its components in selected verses، the optimal model of persuading public opinion introduced and explained.
خلاصه ماشینی:
پرسش این است که شیوههای اقناعی رسول خدا در مواجهه با منافقین چه بوده است ؟ به منظور پاسخ به این پرسش خطابات قرآنی پیرامون رفتار پیامبر اکرم (ص) با منافقان به عنوان داده معین شد و در نهایت با اتخاذ روش تبیینی و با قراردادن مدل ELM به عنوان چارچوب مفهومی و جستجوی مولفه های آن در آیات منتخب ، مدل اعتقادمحور به عنوان مدل مطلوب اقناع افکار عمومی استخراج شد که شامل این مولفه ها میباشد: ١- در حوزه انگیزه: آمیختن باشأن اجتماعی،آمیختن بااعتقادات وغافلگیری؛ ٢- درحوزه توانایی عینیت بخشی به نتیجه عمل وتحریک اعتقادی جامعه و٣- درحوزه پاسخ های درخور: چیستی صفت منافقان، چیستی ماهیت رفتاریمنافقان وچیستینتیجه نفاق.
اما آنچه در این نوشتار مورد پژوهش قرار میگیرد، یافت رفتار اقناعی پیامبر اکرم (ص ) با منافقان است که منجر به اقناع افکار عمومی و همدلی آنان با ایشان می شود.
توضیح آنکه بسیاری از آیات در خصوص منافقان به توصیف صفات آنان پرداخته است که می تواند به عنوان داده های مقدماتی مورد استفاده قرار گیرد اما هر کدام از خطابات قرآنی، به بروز یک رفتار اقناعی در برخورد با نفاق امر می کند.
در تناسب با پاسخ گفتن به سوال این پژوهش یعنی الگوی مطلوب اقناع افکار عمومی در مواجه با منافقین ؛ ٢٤ آیه از آیات مربوط به منافقین انتخاب شد و در نهایت بر اساس استفاده از مولفه های نظریه Elm و با بهرهبردن از تفاسیر متعدد با عنوان بسته معنایی راهکارهای اقناعی استخراج شد.