چکیده:
در حال حاضر با رشد روزافزون فروشگاههای مجازی در بستر اینترنت، تبلیغ، ترویج، توزیع و فروش انواع کالای قاچاق با استفاده از تواناییهای این بستر با سرعت در حال گسترش است. مبارزات گسترده با کالای قاچاق و قاچاقچیان از سوی دستگاههای دخیل در فضای حقیقی موجب گردیده که سوداگران با انتقال بساط تجاری خود به فضای مجازی؛ مراکز آنلاین (برخط) را جهت تبلیغ و فروش محصولات جدید قاچاق برگزیده¬اند. تحقیق حاضر به بررسی نقش فضای مجازی در افزایش ورود کالای قاچاق از مرزهای شهرستان ارومیه پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی، به لحاظ شیوه انجام پیمایشی و ازنظر هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه شاغلین بازارچههای مرزی و فروشگاههای درجه 1 سطح شهرستان ارومیه به تعداد 408 فقره بوده که 205 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان حجم نمونه انتخاب و پرسشنامه محقق ساخته تحقیق مشتمل بر 12 مولفه و چهار گویه تحقیق را تکمیل نمودند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار Spss و آزمون آماری t استفادهشده است. یافتهها نشان میدهد کلیه ابعاد چهارگانه مربوط به پرسشنامه تحقیق (1- گریز از پرداخت حقوق و سهم دولت، 2- تبلیغ و بازاریابی گسترده در فضای مجازی، 2- محدودیت در برخورد با فروشگاههای مجازی و 4- افزایش روزافزون کاربران شبکههای مجازی) در افزایش ورود کالای قاچاق تاثیرگذار بوده که عدم برخورد با فعالان به جهت نبود محل تجاری مشخص و ضعف در قوانین و مقررات جاری دارای بیشترین نقش و افزایش روزافزون کاربران شبکههای مجازی دارای کمترین نقش در افزایش ورود کالای قاچاق از مرزها میباشد. نتایج تحقیق نشان داد که فضای مجازی تاثیر و نقش بسزایی در گسترش ورود کالای قاچاق از مرزهای شهرستان ارومیه داشته است
خلاصه ماشینی:
بررسي نقش فضاي مجازي در افزايش ورود کالاي قاچاق از مرزها (موردمطالعه : شهرستان مرزي اروميه ) ابراهيم قرباني ١، محمد جوانمرد،٢ علي ابراهيمي 3 تاريخ دريافت : ١٣٩٦/٠٣/١٧ تاريخ پذيرش : ١٣٩٦/٠٦/٢٠ چکيده در حال حاضر با رشد روزافزون فروشگاه هاي مجازي در بستر اينترنـت ، تبليـغ ، تـرويج ، توزيـع و فـروش انـواع کـالاي قاچاق با استفاده از توانايي هاي ايـن بسـتر بـا سـرعت در حـال گسـترش اسـت .
يافته ها نشان ميدهد کليه ابعاد چهارگانه مربوط به پرسشنامه تحقيق (١- گريـز از پرداخـت حقوق و سهم دولت ، ٢- تبليغ و بازاريـابي گسـترده در فضـاي مجـازي، ٢- محـدوديت در برخـورد بـا فروشـگاه هـاي مجازي و ٤- افزايش روزافزون کاربران شبکه هاي مجازي) در افزايش ورود کالاي قاچـاق تأثيرگـذار بـوده کـه عـدم برخورد با فعالان به جهت نبود محل تجـاري مشـخص و ضـعف در قـوانين و مقـررات جـاري داراي بيشـترين نقـش و افزايش روزافزون کاربران شبکه هاي مجازي داراي کمترين نقش در افزايش ورود کـالاي قاچـاق از مرزهـا مـيباشـد.
جدول شماره ٢: ميانگين متغيرهاي تحقيق و نتايج آزمون کولموگروف اسميرنوف (به تصویر صفحه رجوع شود) يافته هاي استنباطي فرضيه اول :گريز از پرداخت حقوق ، سهم دولت و هزينه هاي سرباري توسط فروشگاه هاي مجازي در افزايش ورود کالاي قاچاق از مرزهاي شهرستان اروميه نقش دارد.
بنابراين نتيجه گرفته ميشود گريز از پرداخت حقوق ، سهم دولـت و هزينه هاي سرباري توسط فروشـگاه هـاي مجـازي نقـش زيـادي در افـزايش ورود کـالاي قاچاق از مرزهاي شهرستان اروميه دارد.
H١ : تواناييهاي فضاي مجازي در تبليغ و بازاريابي گسترده توسط فروشـگاه هـاي مجـازي در افزايش ورود کالاي قاچاق از مرزهاي شهرستان اروميه نقش دارد.